سازمان حقوق بشر ایران: اعدام متهمان پرونده شاهچراغ «به‌شدت ناعادلانه» بود

از ابتدای سال جاری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، تاکنون چهار تن را در ملاءعام به دار آویخته است

به‌دنبال اجرای احکام اعدام دو متهم پرونده شاهچراغ در ملاءعام، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قاطع اجرای این احکام، رسیدگی حقوقی به این پرونده را «به‌شدت ناعادلانه» و «عجولانه» توصیف کرد.

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه هشتم ژوئیه (۱۷ تیرماه ۱۴۰۲) منتشر شد، از جامعه جهانی خواست تا هرچه در توان دارد در راستای توقف ماشین اعدام در جمهوری اسلامی ایران به‌کار ببندند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، احکام اعدام محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قُتلی را سحرگاه روز شنبه در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر شیراز، در برابر انظار عمومی اجرا کرد.

 یافته‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون چهار تن را در ملاءعام به دارآویخته است.

سه تن دیگر از متهمان این پرونده، با نام‌های محمد رحمانی به ۲۵ سال زندان، مصطفی جان امانی به ۱۵ سال حبس، و حمیدالله کابلی نیز به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

در آبان‌ماه گذشته، در جریان حمله مسلحانه به «حرم شاهچراغ» در شیراز، ۱۳ تن کشته و دست‌کم ۲۷ تن مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله در میانه اعتراض‌های سیاسی و خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی انجام شد و به پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی درباره هویت ضارب و عوامل اصلی این حمله مسلحانه دامن زد.

دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی افراد دستگیر‌شده در این پرونده را به محاربه، افساد فی‌الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور متهم کرده بود.

یافته‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد اشکالات و ابهام‌های حقوقی پرشماری در رسیدگی قضایی و صدور احکام اعدام برای متهمان این پرونده مطرح بوده است.

بر اساس داده‌های سازمان حقوق بشر ایران، با احتساب اعدام‌های بامداد روز شنبه، شمار متهمانی که از ابتدای سال جاری در شهرهای مختلف ایران به چوبه‌های دار سپرده شدند، به ۳۶۹ تن رسید.