روسیه: تامین بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراین، نشانه ضعف و استیصال است

واکنش‌ها به تامین بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراین؛ سوناک گفت بریتانیا به تعهدات بین‌المللی پایبند است و این کار را نمی‌کند

وزارت خارجه روسیه روز شنبه هشتم ژوئیه (۱۷ تیرماه ۱۴۰۲) اعلام کرد تصمیم واشنگتن برای تامین تسلیحات خوشه‌ای برای اوکراینی‌ها اقدامی از سر ضعف و استیصال‌ است که هیچ تاثیری بر عملیات نظامی نیروهای روسی ندارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدامی از سر استیصال‌ است و نشان‌دهنده ضعف و شکست نیروهای اوکراینی در عملیات‌های ضدحمله است.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، دولت آمریکا را متهم کرد که با این اقدام، قصد دارد جنگ و درگیری‌ها در اوکراین تا حد ممکن طولانی شود.

تصمیم دولت آمریکا برای تامین بمب‌های خوشه‌ای برای ارتش اوکراین با واکنش‌‌های گسترده‌ای مواجه شده است. 

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا گفت لندن متعهد به تعهدات بین‌المللی است و از ارسال جنگ‌افزارهای خوشه‌ای برای نیروهای اوکراینی خودداری می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه هشتم ژوئیه در گزارشی به‌نقل از سوناک نوشت: «بریتانیا عضو یک کنوانسیون بین‌المللی است که تولید و استفاده از بمب‌ها یا سایر جنگ‌افزارهای خوشه‌ای را ممنوع کرده است.»

بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله شمار زیادی از متحدان غربی ایالات متحده آمریکا، تولید، استفاده یا تامین جنگ‌افزارهای خوشه‌ای برای کشورهای دیگر را به‌دلیل تهدیدی که برای غیرنظامیان در بر دارد، ممنوع کرده‌اند.

دولت آمریکا تاکید دارد که نظامی‌های روسیه پیش‌تر از تسلیحات خوشه‌ای علیه نیروها و مواضع اوکراینی‌ها استفاده کرده‌اند.

بمب‌ها خوشه‌ای به بمب‌های بزرگی گفته می‌شود که پیش از برخورد به زمین در هوا منفجر می‌شوند و مجموعه بمب‌های کوچک‌تری را در یک منطقه وسیع‌‌تر رها می‌کند. از بمب‌های خوشه‌ای برای هدف قرار دادن تانک‌ها، تجهیزات نظامی، و همچنین سربازها و نیروی انسانی استفاده می‌شود. این بمب‌ها می‌توانند هم‌زمان چند هدف را نابود کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت مقام‌های آمریکایی تاکنون به‌دلیل قابلیت بالای این بمب‌ها در آسیب زدن به غیرنظامیان، از ارسال‌ این تسلیحات برای نیروهای نظامی اوکراین خودداری کرده بودند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ضمن تایید این خبر تاکید کرد بمب‌های خوشه‌ای که قرار است ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار دهد، دقیق است و نرخ خطای آن‌ها زیر ۲.۵ درصد ارزیابی شده است. جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، ارسال بمب‌های خوشه‌ای برای ارتش اوکراین را یک «تصمیم دشوار» توصیف کرده است.

آمریکا هنوز کنوانسیون منع جنگ‌افزارهای خوشه‌ای را که در سال ۲۰۰۸ ارائه شده، امضا نکرده است. ۱۰۸ کشور جهان عضو این پیمان‌نامه نظامی‌اند.

بیشتر از جهان