آمار ایران: کاهش شدید ازدواج، افزایش چشمگیر طلاق

طبق آمار، بیشترین تعداد ازدواج و طلاق در استان تهران است و کمترین آن‌ها در استان قزوین

 یک زوج در جشن عروسی ـ Emma Bauso / PEXELS

تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در دهه ۹۰ تقریبا نصف شده است، در حالی که آمار طلاق ۴۳ درصد افزایش داشته است. وب‌سایت «تجارت نیوز» روز چهارشنبه در گزارشی بر اساس ارقامی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است به این واقعیات اشاره کرد. عاطفه محمودی در این گزارش از این می‌نویسد که در سال گذشته، به‌ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت شده است و می‌افزاید: «تبلیغات گسترده، وام‌‌های تشویقی، امتیازات خرید خودرو و... تحت عنوان قانون جوانی جمعیت، هیچ‌کدام نتوانست این روند را متوقف کند.»

این در حالی است که «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» یک سال و اندی پیش تصویب شده بود و با بودجه‌ای ۱۲ هزار میلیارد تومانی، «ستاد ملی جمعیت» را به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، تشکیل داده بود. هدف این ستاد بالا بردن شمار فرزندآوری در ایران و جلوگیری کردن از پیری جمعیت بود. محمودی با مقایسه آمار ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌گوید اما هنوز تغییر خاصی حاصل نشده است.

طبق داده‌های مرکز آمار، در سال ۱۳۹۰ تعداد ۷۸۴۷۹۲ ازدواج ثبت شده است، اما این ارقام در دهه ۹۰ کاهش داشته است و در سال ۱۴۰۰، به فقط ۵۷۲۰۱۱ مورد ازدواج رسیده است. در سال ۱۴۰۱ نیز در اثر کاهش بیشتر این رقم فقط به ۵۲۴۱۲۹ مورد ازدواج رسید، که حدود ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۰ داشت. در عوض، تعداد طلاق‌ها از سال ۱۳۹۰، که ۱۴۲۸۴۱ بود، به ۲۰۴۴۸۷ در سال ۱۴۰۰ رسید و در سال گذشته ۲۰۴۳۰۱ مورد بود. این یعنی افزایش تقریبا ۴۳ درصدی نسبت به سال ۹۰. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ شاهد توقف روند صعودی طلاق بوده‌ایم، اما در سال ۹۹ این روند دوباره صعودی شد.

در حوزه فرزندآوری نیز شاهد کاهش چشمگیری بوده‌ایم. در سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۲۲۹ مورد تولد ثبت شد. در سال ۱۴۰۱، این میزان به یک میلیون و ۷۵ هزار و ۲۳۱ نفر کاهش یافت. این به معنای ۲۲ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۰ است.

روزنامه همشهری روز چهارشنبه نموداری منتشر کرد که تفکیک استانی ازدواج‌ها و طلاق‌ها را نشان می‌داد. بیشترین ازدواج در تهران و سپس خراسان رضوی و خوزستان بوده است. همین سه استان، به همین ترتیب، بیشترین آمار طلاق را هم داشتند. اما کمترین ازدواج در قزوین و سمنان و ایلام بوده و کمترین طلاق در خراسان جنوبی و سمنان و چهارمحال و بختیاری.

بیشتر از زندگی