قیمت‌گذاری دستوری جواب نداد، بهای انواع مرغ از ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفت

تولیدکنندگان می‌گویند با هزینه‌های فعلی، تولید مرغ توجیه اقتصادی ندارد

ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، قیمت دستوری یک کیلوگرم مرغ را ۷۳ هزار تومان اعلام کرده است اما گزارش‌های میدانی از فروشگاه‌ها نشان می‌دهد که مرغ با نرخ‌های مختلفی عرضه می‌شود. این قیمت‌ها از ۸۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

وب‌سایت تجارت‌نیوز در گزارشی، از فروش گوشت مرغ در خرده‌فروشی‌ها با قیمت ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد. بر مبنای این گزارش، بهای مرغ در برخی فروشگاه‌های مناطق شمالی تهران از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین بسته‌های ۹۰۰ گرمی سینه و ران مرغ را ۱۷۶ هزار تومان می‌فروشند. بهای بسته‌های ۹۰۰ گرمی فیله مرغ نیز به ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت یک بسته پای مرغ نیز که پاییز ۱۴۰۰ حدود هفت هزار و ۳۰۰ تومان بود، حالا به ۱۹ هزار تومان رسیده است.

دولتی‌ها در واکنش به بالا رفتن قیمت مرغ، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان را به «تخلف» متهم می‌کنند و مدعی‌اند که به «گران‌فروشی‌ها» از طریق سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود. به‌رغم ادعاهایی از این دست، تولیدکنندگان می‌گویند با قیمت‌های فعلی، تولید مرغ توجیه اقتصادی ندارد.

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب به همین موضوع اشاره کرد و گفت یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در یک ماه و نیم گذشته این بود که کنجاله سویا موردنیاز مرغداران تامین نشد. او با انتقاد از اینکه دولت به‌رغم توافق با تولیدکنندگان از تامین به‌موقع نهاده‌های موردنیاز آن‌ها خودداری کرد، افزود: «به مرغ یک‌روزه نمی‌توان گفت صبر کن تا یک ماه دیگر سویا می‌رسد.»

به گفته مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، در شرایطی که دولت نهاده‌های موردنیاز تولیدکنندگان را تامین نمی‌کند، آن‌ها مجبور می‌شوند سویا را از بازار آزاد بخرند و در نتیجه قیمت مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمالی سروستانی در ادامه تاکید کرد قیمت مرغ باید کیلویی ۵۳ هزار تومان باشد اما به شرطی که دولت در هزینه‌های تولید با مرغدار همراهی کند. این فعال بازار، افزایش تقاضای خرید مرغ را نیز در افزایش قیمت‌ها موثر دانست و گفت با توجه به اینکه قیمت مرغ نسبت به کالاهای مشابه مانند گوشت قرمز و ماهی متفاوت است، مردم به خرید آن تمایل بیشتری دارند.

دولت ابراهیم رئیسی نه‌‌تنها نقش خود را در افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله مرغ کتمان می‌کند، بلکه با انداختن توپ در زمین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان، می‌کوشد قیمت‌های دستوری را ثابت نگه دارد. اقدامی که تاکنون جز آشفتگی در بازار نتیجه‌ای نداشته است.

طی روزهای اخیر عرضه مرغ با قیمت‌های متفاوت و متعدد مردم را سردرگم کرده؛ به طوری که حتی در مرزن‌آباد (حوالی چالوس) به وقوع درگیری خونین میان دو نفر منجر شده است. بر اساس گزارش‌ها، در نتیجه این درگیری، فروشنده مرغ در اثر جراحت‌های ناشی از ضربات چاقو فوت کرد.

نابسامانی تولید و عرضه مرغ طی ماه‌های اخیر موضوعی است که حتی رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران هم به آن اذعان کرده‌اند. خبرگزاری فارس در گزارشی از نبود نظارت در مرکز توزیع میدان بهمن نوشت و خبر داد که خرید و فروش مرغ در کوچه‌بازارها و حاشیه این میدان به قیمتی متفاوت از قیمت مصوب (بین هر کیلوگرم ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان) انجام می‌شود. در این گزارش آمده است: «فروشگاه‌ها به‌ خاطر سود بیشتر مرغ را قطعه‌قطعه می‌کنند و به قیمت‌های بسیار بالاتر  می‌فروشند.»

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در ادامه، عرضه‌کنندگان را به گران‌فروشی متهم کرد و نوشت: «قیمت مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان است و هرگونه قیمت‌ بالاتر از این نرخ گران‌فروشی است و متخلفان به تعزیرات معرفی می‌شوند.»

روزنامه جوان نیز در گزارشی اذعان کرد که بازار مرغ متاثر از فقدان مدیریت درست است و بسیاری از مردم مرغ موردنیاز خود را از خرده‌فروشی‌ها و با قیمت بالاتر از نرخ مصوب می‌خرند. در این گزارش به نقل از حسن مهربانی‌یگانه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، آمده است: «برهم زدن بازار، نبود تولید کافی و نوسانات بازار مرغ به یک دلیل واضح برمی‌گردد که آن دخالت دولت‌ در امر قیمت‌گذاری بدون دخالت دادن بخش خصوصی است.»

در حال حاضر به گزارش وب‌سایت تحلیل بازار، قیمت بسته‌های ۹۰۰ گرمی ران مرغ بدون پوست بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است و یک بسته سینه مرغ نیز دست‌کم ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بهای بسته ۹۰۰ گرمی بال کبابی مرغ هم حداقل ۱۱۰ هزار تومان است. همچنین یک بسته گردن بدون پوست ۵۰ هزار تومان و یک بسته سنگدان مرغ هم ۱۹ هزار تومان است.

بیشتر از اقتصاد