نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا برای نخستین مناظره انتخابات مقدماتی آماده می‌شوند

از هفت نامزد جمهوری‌خواه، پنج‌ تن از جمله دونالد ترامپ تایید کردند که هریک برای رقابت‌های انتخاباتی حمایت مالی ۴۰ هزار اهدا‌کننده را دارند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در گردهمایی جمهوری‌خواهان در فیلادلفیا، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ــ AFP

نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا خود را برای نخستین مناظره انتخابات مقدماتی آماده می‌کنند. پنج نامزد جمهوری‌خواه می‌گویند که کمک‌های مالی برای شرکت در نخستین مناظره درون‌حزبی را که برای ماه آینده پیش‌بینی شده است، جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش نیویورک پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، سناتور تیم اسکات و یوک راماسوامی، کارآفرین فناوری، هریک تایید کردند که هفت هفته قبل از نخستین مناظره درون حزبی در ۲۳ اوت، حمایت مالی ۴۰ هزار اهداکننده، از جمله ۲۰۰ اهداکننده خاص در دست‌کم ۲۰ ایالت یا ناحیه را داشته‌اند.

گام بعدی برای نامزدهای جمهوری‌خواه که به دنبال تعیین محل مناظره‌اند، کسب دست‌کم یک درصد حمایت رای‌دهندگان در سه نظرسنجی ملی مستقل یا دو نظرسنجی مستقل و یک نظرسنجی مستقل در دو ایالات از چهار ایالت آیووا، نیوهمشایر، نوادا و کارولینای جنوبی است که نخستین رای‌گیری‌ها در آن‌ها انجام می‌شود.

معیار پذیرش نتیجه نظرسنجی‌ها این است که باید پس از اول ژوییه و با حضور دست‌کم ۸۰۰ جمهوری‌خواهی که در انتخابات مقدماتی حزب رای می‌دهند، انجام شود.

هفت نامزد جمهوری‌خواه در نظرسنجی ریل‌کلیرپالیتیکس که در سطح ملی برگزار می‌شود، بیش از یک درصد حمایت رای‌دهندگان را کسب کرده‌اند. از این میان، مایک پنس، معاون وقت رئیس‌جمهوری پیشین و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، هنوز ارزیابی خود را از اهداکنندگان کمک‌های مالی اعلام نکرده‌اند. البته آن‌ها تا ۲۱ اوت برای جلب‌نظر اهداکنندگان فرصت دارند.

سایر نامزدهای جمهوری‌خواه از جمله آساس هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس، داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی، ویل هرد، نماینده سابق حزب جمهوری‌خواه، تگزاس فرانسیس سوارز، شهردار میامی، و لری الدر، مجری محافظه‌کار رادیو، در نظرسنجی‌ها تنها توانسته‌اند حمایت کمتر از یک درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را به دست آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد بحث‌برانگیز‌ترین معیاری که کمیته ملی جمهوری‌خواهان تعیین کرده، این است که نامزدها باید برای حمایت از نامزد نهایی جمهوری‌خواه تعهدنامه امضا کنند و در مناظرات غیرتحریمی کمیته شرکت نکنند.

با اینکه مایک پنس، تیم اسکات و نیکی هیلی اعلام کرده‌اند که این تعهدنامه را امضا خواهند کرد، هنوز در مورد سایر نامزدها نشانه‌های چندان روشنی از تن دادن به چنین تعهدی دیده نمی‌شود.

کریستی، هاچینسون و هرد که در جریان مبارزات انتخاباتی خود علیه ترامپ سخن گفته‌اند، وعده داده‌اند که تعهدنامه مذکور را امضا نخواهند کرد.

هرد یکشنبه گذشته صریحا به سی‌ان‌ان گفت که از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کند. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان هم هنوز نگفته است که آیا این تعهدنامه را امضا خواهد کرد یا نه. با این حال او تصریح کرده که حمایت او به این بستگی دارد که چه کسی نامزد نهایی شود. راماسوامی هم اعلام کرده است تنها در صورتی به این تعهد تن خواهد داد که سایر نامزدها نیز با آن موافق باشند.

با وجود فشارهای نامزدهای جمهور‌ی‌خواه، رونا مک دانیل، رئیس کمیته حزب جمهوری‌خواه، بر اجرای این پیش‌شرط اصرار دارد.

بیشتر از جهان