نتایج مطالعه: جهان در نخستین روزهای آفرینش بسیار آهسته‌تر از امروز حرکت می‌کرد

تحقیقات آشکار کرد که جهان نه‌ تنها درحال انبساط است بلکه سرعتی فزاینده دارد

اختروش‌ها، سیاه‌چاله‌های فعال پرجرم در مرکز کهکشان‌های جوان‌اند-ویکی‌پدیا

دانشمندان با نگاهی به نخستین سال‌های جهان دریافتند وقتی‌که جهان ۱۳.۸ میلیارد ساله تنها یک‌ میلیارد سال داشت، همه‌چیز بسیار آرام‌تر از امروز حرکت می‌کرد.
این موضوع گواهی بر نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتن است که می‌گفت جهان دوردست در گذشته آرام‌تر از اکنون در حرکت بوده است.
با توجه به وسعت کیهان، مطالعه نخستین روزهای هستی همچون نگاهی به گذشته است. نور ضعیفی از کهن‌ترین کهکشان‌ها همچنان سوسو‌زنان سراسر کیهان را می‌پیماید تا به زمین برسد، بنابراین، نورهایی از گذشته، دورترین نقاط قابل مشاهده جهان برای دانشمندان‌اند.
نگاه کردن به این فاصله‌های دور تنها با تلسکوپ‌های بسیار پیشرفته امکان‌پذیر است، در نتیجه دانشمندان به پدیده‌ای به نام اختروش (Quasar) روی آوردند که نوعی جدول زمانی آسمانی محسوب می‌شود.
اختروش‌ها، سیاه‌چاله‌های فعال پرجرم در مرکز کهکشان‌های جوان‌اند. درخشش این اختروش‌ها صدبرابر کهکشان راه شیری ما است. محققان از درخشش آن‌ها به عنوان ساعتی آسمانی برای ردیابی زمان در سراسر کیهان استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گروهی از ستاره‌شناسان با رصد پیوسته این اختروش‌ها به چگونگی افزایش سرعت جهان در طی زمان پی‌بردند. نتایج این مطالعه آن‌ها روز دوشنبه در مجله  Nature Astronomy به چاپ رسید.
گراینت لوئیس، سرپرست این تحقیقات و استاد اخترفیزیک در دانشکده فیزیک دانشگاه سیدنی و موسسه ستاره‌شناسی سیدنی در بیانیه‌ای گفت: «با نگاه به گذشته، زمانی که کیهان تنها یک میلیارد ساله بود، دیدیم که هستی با سرعت یک‌پنجم حال حاضر در حرکت است. اگر در آن کهکشان نوظهور می‌زیستید، برای شما یک‌ ثانیه، همان یک ثانیه بود، اما از جایی که ما به آن جهان‌ در بیش از ۱۲ میلیارد سال بعد می‌نگریم، به نظر می‌رسد زمان کشیده می‌شود.»

تحقیقات آشکار کرد که جهان نه‌ تنها درحال انبساط است بلکه سرعتی فزاینده دارد. نمایان شدن آن‌چه در نخستین روزهای جهان روی‌داده است، به دانشمندان برای درک بزرگترین اسرار منشاء هستی، سیر تکامل و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد کمک می‌کند.
لوئیس می‌گوید: «به لطف اینشتن، می‌دانیم که زمان و مکان در هم تنیده‌اند و از آغاز زمان در لحظه انفجار عظیم (Big Bang)، جهان همواره در حال انبساط بوده است. این انبساط فضا به این معنی است که مشاهدات ما از سرعت رویدادهای در کیهان جوان باید بسیار کندتر از زمان کنونی باشد. در این مطالعه، ما این سرعت را تا حدود یک میلیارد سال پس از انفجار عظیم اثبات کرده‌ایم.»

بیشتر از علوم