حمله «تی‌تی‌پی» به کشته شدن چهار نظامی پاکستانی انجامید

نظامیان پاکستان برای شناسایی و از بین بردن عاملان این حمله، عملیات جست‌وجو را در کوه‌های اطراف محل درگیری آغاز کرده‌اند

مقام‌های پاکستان گفتند که یکشنبه، دوم ژوئیه (۱۰ تیر)، در نتیجه تیراندازی در ایالت بلوچستان در جنوب‌غرب این کشور، چهار نیروی پلیس کشته شده‌اند. 

عبدالسلام بلوچ، رئیس پلیس محلی، به رسانه‌ها گفت که یکی از مهاجمان هم در جریان این درگیری کشته شده است.  

به گفته او، مهاجمان با نارنجک‌های دستی و موشک و تفنگ‌های تهاجمی به نظامیان پاکستانی حمله کرده‌اند. 

او افزود که ستیزه‌جویان پس از حمله به پلیس، توانستند به مناطق کوهستانی هم‌مرز با وزیرستان شمالی فرار کنند. 

بلال شبیر، افسر ارشد نظامی در بلوچستان، نیز گفت که تیراندازی میان نیروهای پلیس و مهاجمان حدود دو ساعت به طول انجامیده است.  

به گفته او، نظامیان پاکستان برای شناسایی و از بین بردن عاملان این حمله، عملیات جست‌وجو را در کوه‌های اطراف محل درگیری آغاز کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های پاکستان ادعا می‌کنند که ستیزه‌جویان، از جمله نیروهای «تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)» در وزیرستان شمالی، هم‌مرز با افغانستان، مخفیگاه‌های متعددی دارند. 

همزمان، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که تی‌تی‌پی مسئولیت حمله به نیروهای پلیس را در ایالت بلوچستان این کشور، بر عهده گرفته است.  

در بیانیه تی‌تی‌پی آمده است که هویت مهاجمی که به دست پلیس کشته شد، شناسایی شده است.  

در ماه‌های اخیر، حکومت پاکستان بر ضرورت سرکوب کامل تی‌تی‌پی تاکید کرده است و هرازگاهی عملیاتی علیه این گروه راه‌اندازی می‌شود. 

«تحریک طالبان پاکستان» تشکلی مستقل از حکومت طالبان افغانستان است، اما از نگرش تقریبا یکسانی با آنان پیروی می‌کند و پیش‌تر نیز سالیان متمادی در کنار طالبان افغانستان، با حکومت پیشین این کشور و متحدان غربی آن جنگیده است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تی‌تی‌پی نیز به بخشی از «غنایم جنگی» از تسلیحات به جامانده از حکومت پیشین دست یافت.  

حکومت پاکستان امیدوار بود که طالبان افغانستان به تی‌تی‌پی فشار وارد کنند که به حمله‌های خود در پاکستان پایان دهد، اما آتش‌بس میان اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی در نوامبر گذشته شکسته شد. از آن زمان به این سو، تی‌تی‌پی حمله‌های خود را به مواضع نظامیان پاکستان شدت بخشیده است.  

از سویی هم، پاکستان و حکومت طالبان به توافق رسیدند که مهاجران وزیرستانی پاکستان که پس از ۲۰۱۴ به افغانستان کوچ کرده‌اند، به استان‌های دیگر افغانستان، از جمله استان‌های شمالی، انتقال یابند.  

اما منتقدان می‌گویند که طالبان افغانستان برای برهم زدن ترکیب قومی و افزایش ناامنی‌ برای کشورهای آسیای میانه، جنگجویان تی‌تی‌پی و خانواده‌های آنان را به استان‌های شمالی کشور منتقل می‌کنند. 

بیشتر از جهان