تلاش طالبان برای ازسرگیری مذاکرات تی‌تی‌پی با پاکستان

یک مقام پاکستانی تاکید کرد که هر نوع مذاکره با تی‌تی‌پی مشروط به تسلیم شدن این گروه است

حکومت طالبان تلاش می‌کند که مذاکرات صلح میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) دوباره از سر گرفته شود.  

به گزارش اکسپرس‌تریبون، در پی تلاش طالبان افغانستان برای ازسرگرفته‌شدن گفت‌وگوهای تی‌تی‌پی با حکومت پاکستان، هیئتی از بزرگان قبایل افغانستان با نور ولی محسود، رئیس تحریک طالبان پاکستان، دیدار کرده‌اند. 

اما یک مقام ارشد پاکستانی گفته است که هیچ تغییری در سیاست حکومت پاکستان ایجاد نشده است و اسلام‌آباد جویای گفت‌وگو با تی‌تی‌پی نیست. 

این مقام پاکستانی تاکید کرد که هر نوع مذاکره با تی‌تی‌پی، مشروط به تسلیم شدن این گروه است.  

هر چند مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو با تی‌تی‌پی را منتفی می‌دادند، اما حکومت طالبان در افغانستان در صدد ازسرگیری دوباره این گفت‌وگوها است. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، ماه گذشته میلادی در سفر به پاکستان، خواستار آغاز مجدد گفت‌وگوی اسلام‌آباد با تی‌تی‌پی شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اکسپرس‌تریبون، اگر مذاکراتی میان حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی برگزار شود، این موضوع از طریق طالبان افغانستان انجام خواهد شد.‌

حکومت طالبان سال گذشته میزبان گفت‌وگوهای صلح پاکستان با تی‌تی‌پی در استان‌های شرقی افغانستان بود و این گفت‌وگوها به یک دور آتش‌بس انجامید، اما در نوامبر سال گذشته شکسته شد. پس از آن، تی‌تی‌پی حمله‌های خود بر مواضع نیروهای دولتی پاکستان از سر گرفت و موجی از آتش و خون در این کشور برپا کرد.‌ تشدید فعالیت تی‌تی‌پی و افزایش ناامنی، حکومت پاکستان را زیر فشار افکار عمومی شهروندان این کشور قرار داده است. 

مقام‌های پاکستانی به این باور رسیده‌اند که حکومت طالبان به‌ دلیل وابستگی‌های ایدئولوژیک با تی‌تی‌پی، با آن مبارزه مسلحانه نخواهند کرد. مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که جنگجویان تی‌تی‌پی در خاک افغانستان مقر و پایگاه دارند و حمله‌های خود به پاکستان را در آنجا سازماندهی می‌کنند، اما طالبان حضور طالبان پاکستانی و گروه‌های تروریستی را در افغانستان انکار می‌کنند. 

گروه موسوم به «تحریک طالبان پاکستان» را چند گروه شبه‌نظامی در ۲۰۰۷ تشکیل دادند و از آن پس، این گروه مسئولیت خونین‌ترین حمله‌های تروریستی را در پاکستان  بر عهده گرفته است. تی‌تی‌پی در ۲۰۱۴ به یک مدرسه وابسته به ارتش در شهر پیشاور حمله کرد که در اثر آن ۱۵۰ نفر، از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز کشته شدند. پس از این حمله، ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای علیه مواضع تی‌تی‌پی راه‌اندازی کرد و باعث شد که جنگجویان تی‌تی‌پی به مناطق نزدیک مرز با افغانستان فرار کنند. 

از سویی هم، طالبان افغانستان اعلام کرده‌اند که مهاجران وزیرستانی در نوار مرزی با پاکستان را به بخش‌های دیگر افغانستان، از جمله استان‌های شمالی، منتقل می‌کنند. گفته می‌شود که جنگجویان تی‌تی‌پی و خانواده‌های آنان نیز جزو مهاجران‌ پاکستانی‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هفته گذشته گفته بود که جا‌به‌جایی مهاجران وزیرستانی، به نفع افغانستان و پاکستان است. اما این طرح طالبان با موجی از انتقادها در میان شهروندان افغانستان مواجه شده است و طالبان را متهم می‌کنند که در تلاش ناامن‌سازی و تغییر بافت جمعیتی استان‌های شمالی این کشورند.