تور اروپایی بایدن با تمرکز بر نشست ناتو هفته آینده آغاز می‌شود

تسریع روند الحاق سوئد و پیشنهاد اوکراین برای پیوستن به ناتو از مهم‌ترین اهداف سفر جو بایدن به اروپا خواهند بود

خبرگزاری فرانسه می‌گوید با اعلام کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پس از توقف در بریتانیا و دیدار با پادشاه چارلز سوم و ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، به لیتوانی می‌رود تا در ویلنیوس، پایتخت این کشور، در نشست مهم سران ۳۱ کشور عضو ناتو در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه شرکت کند. 

بایدن سفر اروپایی خود را با شرکت در نشست سران آمریکا و کشورهای شمال اروپا به پایان می‌برد. 

رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده پیش از این دیدارها، میزبان اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، در کاخ سفید خواهد بود. محور اصلی گفت‌وگو بین دو رهبر، تسریع روند الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواهد بود. 

موضوع اصلی نشست ناتو هم که قرار است به میزبانی لیتوانی، کمتر از ۱۰ روز دیگر برگزار شود، جنگ اوکراین و تبادل‌نظر درباره ورود احتمالی کی‌یف به جمع متحدان در این سازمان خواهد بود. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هفته گذشته بار دیگر خطاب به رهبران ناتو گفت که «زمان آن رسیده» تا این کشورها «اقدامی عملی در قبال الحاق اوکراین» انجام دهند. او از رهبران عضو پیمان آتلانتیک شمالی خواست که برای اوکراین «دعوتنامه» صادر کنند. 

زلنسکی هفته گذشته در نشست خبری در کنار پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، گفت: «در نشست ویلنیوس به یک سیگنال بسیار واضح و درک‌شدنی نیازمندیم که نشان ‌دهد اوکراین می‌تواند پس از جنگ، عضو ناتو شود. این دعوت به اتحاد، نخستین قدم بسیار عملی است و برای ما بسیار مهم خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد همچنان در انتظار رای آری اعضای ناتو  

سوئد در مه ۲۰۲۲، دقیقا سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، همراه با فنلاند، درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را مطرح کرد. این دو کشور پس از دهه‌ها بی‌‌طرفی و تن ندادن به تعهد نظامی، به این نتیجه رسیدند که عضویت در ناتو، پوشش امنیتی مطمئن‌تری برای آن‌ها فراهم می‌‌کند.

برای طرح این درخواست، هر دو کشور با دشواری‌هایی در داخل روبه‌‌رو بودند و مخالفت‌هایی از جانب جناح‌های سیاسی و حزب‌های آن‌ها وجود داشت، اما خیلی زود، در اثر تهدید روسیه و جنگی که در اروپا آغاز شده بود، نیاز به داشتن پوشش امنیتی موثرتر در اولویت قرارگرفت. 

پس از دیدارهای دیپلماتیک بین مقام‌های ترکیه و فنلاند در مارس و آوریل گذشته، پارلمان ترکیه نیز با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد و به این ترتیب، همه اعضای ناتو از چهارم آوریل سال جاری به عضویت هلسینکی در ناتو رسمیت دادند تا فنلاند سی‌ ویکمین کشور عضو این پیمان شود. 

حاصل این عضویت، دوبرابر شدن مرزهای ناتو با روسیه است. فنلاند فقط ۱۰ روز پس از عضویت در ناتو، پروژه‌ای را برای احداث حصار در طول مرز خاکی‌اش با روسیه آغاز کرد. در این مرز تاکنون حدود ۲۰۰ کیلومتر و به ارتفاع سه متر دیوارکشی شده است که با سیم خاردار محافظت می‌شود. از منظر فنلاند، این دیوار مرزی در «پرخطرترین» نواحی ساخته شده است و می‌تواند مانع عبور غیرمجاز مهاجران روسی به فنلاند شود.

مسکو پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت پیوستن فنلاند به ناتو، لشکرهای نظامی خود را مستقر در غرب و شمال‌غرب کشور، تقویت خواهد کرد. اما به‌علت درگیری نیروهایش در جنگ اوکراین، فعلا در این مورد اقدام جدی نکرده است.

اما اوضاع بر وفق مراد سوئدی‌ها نبود و با مخالفت ترکیه، روند الحاق این کشور به ناتو با مشکل روبه‌رو شده است. 

اینک، با ابتکار ناتو و پیش از نشست این اعضای این سازمان در ویلنیوس، دیپلمات‌های ارشد ترکیه و سوئد پنجشنبه آینده، یک روز پس از سفر نخست‌وزیر سوئد به کاخ سفید، برای گفت‌گوهای بیشتر، در مقر ناتو در شهر بروکسل ملاقات خواهند کرد. 

پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در ماه مه، کشورهای اروپایی و ایالات متحده امیدوار بودند که با موافقت ترکیه، روند الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تسریع شود. با این حال، اردوغان با انتقاد از سوئد برای ارائه مجوز دولت این کشور به مردی برای قرآن‌سوزی، بار دیگر غربی‌ها را ناامید کرد و روند ادغام سوئد را در ناتو به تاخیر انداخت. همچنین، ترکیه می‌گوید که سوئد سال‌ها است که به اعضا و رهبران حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) پناه داده است. دولت ترکیه حزب کارگران کردستان را گروهی «تروریستی» می‌داند.  

به گفته آنکارا، سوئد همچنین به مخالفان دولت و افرادی که در کودتای ۲۰۱۶ فتح‌الله گولن دست داشته‌اند، پناه داده است. آنکارا خواهان استرداد این افراد است و فهرستی از این افراد را نیز که تعدادشان به ۷۰ نفر می‌رسد، ارائه کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های آمریکایی بر این باورند که جو بایدن می‌تواند در جریان سفر اروپایی خود، با فشار به مقام‌های ترکیه، روند پیوستن سوئد به ناتو را تسهیل کند.

بیشتر از جهان