آمریکا، بریتانیا، هلند و دانمارک: نیاز اوکراین را با ارسال صدها موشک تامین می‌کنیم

بعید است که پیش از پایان جنگ و تهاجم نظامی روسیه، عضویت اوکراین در ناتو جدی شود

ینس استولتنبرگ،دبیرکل ناتو،الکسی رزنیکوف،وزیر دفاع اوکراین،لوید آستین،وزیر دفاع آمریکا در مقر ناتو در بروکسل- SIMON WOHLFAHRT / AFP

همزمان با برگزاری نشست وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو در بروکسل، چهار کشور آمریکا، بریتانیا، هلند و دانمارک در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید دوباره بر ضرورت حمایت نظامی از اوکراین، در برابر تهاجم نظامی روسیه، متعهد شدند که به‌زودی مجموعه‌ای از موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد و نیز سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی در اختیار کی‌يف قرار می‌دهند.

در بیانیه مشترک روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵خردادماه ۱۴۰۲) وزارت دفاع آمریکا، بریتانیا، هلند و دانمارک اشاره شده است که این کشورها به نیازهای فوری دفاع هوایی اوکراین پاسخ می‌دهند و مجموعه‌ای از تجهیزات نظامی پیشرفته با «اولویت بالا» را در اختیار اوکراین می‌گذارند.

در این بیانیه مشترک تاکید شده است که این تجهیزات پیشرفته با اهداف «دفاعی» و برای مقابله با حملات «وقیحانه» موشکی و پهپادی روسیه، برای نیروهای اوکراینی فرستاده خواهد شد.

اوکراین، آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با ارسال پهپادهای تهاجمی برای ارتش روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از بیانیه مشترک روز وزارت دفاع آمریکا، بریتانیا، هلند و دانمارک به‌صراحت قید شده است که ارسال صدها موشک کوتاه‌برد و میان‌برد به‌منظور جلوگیری از ادامه حملات پهپادی روسیه به زیرساخت‌ها و تضمن دفاع هوایی کارآمد است.

نشست روز پنجشنبه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، کم‌تر از یک ماه قبل از نشست سران این پیمان نظامی در ویلنیوس لیتوانی برگزار شد. جنگ اوکراین و چگونگی تداوم حمایت‌های نظامی از کی‌يف، در برابر تهاجم نظامی مسکو، محور این نشست مهم در پایتخت لیتوانی خواهد بود.

کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۸ پذیرفتند که اوکراین روزی عضو این پیمان نظامی برجای مانده از دوران «جنگ‌ سرد» خواهد بود، اما تاریخ مشخصی برای عضویت اوکراین در ناتو تعیین نشد.

طی روزها و هفته‌های گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بار دیگر موضوع عضویت اوکراین در این پیمان نظامی را مطرح کرده است. دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت: «ما باید این موضوع را روشن کنیم که در آینده اوکراین عضوی از ناتو خواهد بود.»

اوکراین در سپتامبر سال گذشت بار دیگر برای عضویت در پیمان نظامی ناتو اقدام کرد و درخواست «الحاق سریع» داد. با این حال، بسیار بعید است که پیش از پایان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، عضویت این کشور در ناتو جدی شود.

در حال حاضر، علاوه بر شبه‌جزیره کریمه، بخش‌‌های بزرگی از مناطق شرقی اوکراین در اشغال نیروهای نظامی روسیه است. برابر ماده پنج اساسنامه این پیمان‌ نظامی، تهاجم نظامی به هر یک از کشورهای عضو، به‌مثابه اعلام جنگ و حمله نظامی به سایر کشورها است.

عضویت سوئد در ناتو نیز از دیگر موضوع‌هایی است که در نشست‌ ماه آینده سران ناتو در لیتوانی در دستور کار است. سوئد و فنلاند به‌طور مشترک برای عضویت در ناتو اقدام کردند. دولت ترکیه، با عضویت فنلاند موافقت کرده است، اما عضویت سوئد را مشروط به اقدامات این کشور در برابر فعالیت‌های احزاب کرد مخالف دولت کرده است. برابر اساسنامه ناتو، تمامی کشورهای عضو، از جمله ترکیه، باید با درخواست عضویت کشورهای جدید موافقت کنند.

بیشتر از جهان