بایدن: پوتین «مطرود» است و دارد در جنگ «شکست می‌خورد»‏

رئیس‌جمهوری آمریکا به‌اشتباه از شکست پوتین در «جنگ عراق» سخن گفت و گفته‌هایش درباره ‏ضعیف شدن پوتین ضد و نقیض بود

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳ ـ Brendan SMIALOWSKI / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه گفت که ولادیمیر پوتین چهره‌ای «مطرود» است و دارد در جنگ اوکراین «شکست» می‌خورد. اظهارات او در مورد اثر شورش نافرجام گروه واگنر بر پوتین و تضعیف احتمالی او به نظر ضد و نقیض بود.

بایدن روز چهارشنبه در کاخ سفید با این سوال خبرنگاران مواجه شد که آيا پوتین ضعیف شده است یا خیر. به گزارش مجله تایم، او ابتدا به این سوال پاسخ داد «قطعا»، اما افزود: «تشخیص چنین چیزی دشوار است، اما روشن است که او دارد در جنگ عراق شکست می‌خورد و در خانه هم در جنگ شکست می‌خورد.» بایدن به اشتباه از «عراق» نام برد، اما روشن است که منظورش اوکراین بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که پوتین اکنون «در سراسر جهان مطرود» است. این در حالی است که غیر از کشورهای غربی، بیشتر قدرت‌های منطقه‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نپیوسته‌اند. حتی متحدان نزدیک آمریکا همچون هند، کشورهای عربی، و اسرائيل نیز با رویکرد آمریکا در اوکراین همراه نشده‌اند.

بایدن مدت کوتاهی پس از این سخنان با هلیکوپتر ریاست‌جمهوری عازم شیکاگو شد. او قرار است در آن شهر درباره برنامه‌های اقتصادی‌اش سخنرانی کند. برخی کارشناسان می‌گویند صحبت‌های روز چهارشنبه او راجع به پوتین نسبت به صحبت‌های چند روز گذشته‌اش بی‌مبالات‌تر و صریح‌تر بوده است.

بایدن پیش از این تلاش کرده بود در دعوای پوتین و واگنر مداخله نکند و متحدان غربی خود را نیز به همین کار تشویق کرده بود. روز شنبه که خبر حرکت واگنر و رهبرش یوگنی پریگوژین به سوی مسکو منتشر شد، بایدن برنامه خود برای سفر با هلیکوپتر به اقامتگاه کمپ دیوید در ایالت مریلند را لغو کرد و در کاخ سفید باقی ماند. او بلافاصله با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا تماس تلفنی گرفت. گفته می‌شود بایدن از این رهبران خواسته است به پوتین امکان ندهند که نیروهای خارجی را مسئول مشکلات داخلی‌اش قلمداد کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز سفر خود به کپنهاگ را که قرار بود در آنجا در همایشی با حضور مقام‌های اوکراینی شرکت کند لغو کرد. او در عوض روز شنبه همراه با بایدن به کمپ دیوید رفت تا رئیس‌جمهوری را در جریان تازه‌ترین تحولات قرار دهد.

بیشتر از جهان