زیورآلات بدون جنسیت: بازگشت مردان به دنیای جواهرات

دسته‌بندی‌های زنانه و مردانه از لحاظ تاریخی به محدود کردن گزینه‌ها در انتخاب منجر می‌شد، اما مصرف‌کننده امروزی کمتر چیزی را زنانه یا مردانه تعریف می‌کند

خانه جواهر تیفانی با شعار «قانونی وجود ندارد. همه خوش‌ آمدید» بسیای از مدل‌های خود را بدون جنسیت توصیف می‌کند-Instagram/tiffanyandco

 مرزهای جنسیت هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود و برای بسیاری از فعالان عرصه مد، این به‌معنای کوچک‌تر شدن قفسه‌های کالا با برچسب مردانه و زنانه است. جواهرسازان هم حالا با مردانی روبه‌رو هستند که قصدشان از رفتن به جواهرفروشی خریدن و هدیه دادن به زنان نیست.

دسته‌بندی‌های زنانه و مردانه از لحاظ تاریخی به محدود کردن گزینه‌ها در انتخاب منجر می‌شد، اما مصرف‌کننده امروزی کمتر چیزی را زنانه یا مردانه تعریف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیدیا تافنل، مدیر قسمت جواهرات در فروشگاه مد سطح بالای فارفچ (Farfetch)، به ساوت مورنینگ چاینا می‌گوید: «در سال ۲۰۲۳، ما در دنیایی از ابراز وجود زندگی می‌کنیم که در آن انطباق‌های جنسیتی از میان می‌رود. بسیاری از عرصه‌های زندگی ما، از لباسمان گرفته تا فضای داخلی‌مان، اکنون بیانگر شخصیت ما است و جواهرات نیز از این قاعده مستثنا نیست.»

نکات ظریف و جنبه‌های فرهنگی زیادی وجود دارد که باید در مورد جواهرات بدون جنسیت در نظر گرفت. به باور تافنل، برخلاف جواهرفروشی‌های مدرن که تازه چشمشان به دنیای کالاهای بدون جنسیت در این صنعت باز شده است، جواهرات بدون جنسیت «در برخی فرهنگ‌ها مدت‌های طولانی بخشی از سنت آن‌ها بوده است. هند نمونه‌ای عالی در این مورد است، جایی که جواهرات هرگز محدود به جنسیت خاصی نبوده است.»

بسیاری از شرکت‌های جواهرسازی و جواهرفروشی درجه‌ یک مانند بولگاری و تیفانی یا کارتیه مجموعه‌هایی با جنسیت سیال عرضه کرده‌اند.

النگوهای نمادین عشق کارتیه که در سال ۱۹۶۹ وارد بازار شد هنوز زینت‌بخش مچ دست عاشقانی قدیمی مانند دوک و دوشس وینزور و نمونه امروزی‌ترش مانند دوک و دوشس ساسکس است.

تیفانی نیز تازگی دستبند قفل‌دار جدیدش را بدون توجه به کلیشه‌های جنسیتی عرضه و تبلیغ می‌کند و شعارش هم این است: «قانونی وجود ندارد. همه خوش‌ آمدید.»

الکساندر آرنو، که از زمان پیوستن به تیفانی در سال ۲۰۲۱ در سمت معاون اجرایی محصولات و ارتباطات اوضاع را در این شرکت تغییر داده است، عرضه مجموعه دستبندهای قفل (Lock) را فصلی جدید برای تیفانی می‌داند.

شانل هم دست روی دست نگذاشته است. در کارزارهای تبلیغاتی جدیدترین جواهرات شانل، «کوکو کراش» (Coco Crush)، مدل‌های زن و مرد در کنار هم هستند.

تافنل همچنین به موفقیت تجاری این رویکرد اشاره می‌کند و عقیده دارد: «خانه‌های مد بیشتر و بیشتری را که عموما زنانه شناخته می‌شدند خواهیم دید که مجموعه‌ای مردانه طراحی می‌کنند یا برخی از مجموعه‌های موجود خود را تغییر می‌دهند» تا مشتریان مردشان را هم دست‌ خالی به خانه نفرستند.

ویکتوریا لمپلی، بنیان‌گذار شرکت جواهرات و مد «د ستکس» (The Stax)، نیز با تافنل موافق است. او می‌گوید این تغییر اجتماعی حول جنسیت یکی از مواردی است که در بازار جواهرات نقش مهمی بازی خواهد کرد.

از نظر او، جواهرات همه‌پسندی مانند حلقه‌ مهر، حلقه ازدواج ساده، زنجیر و آویزهای مذهبی و محافظ مانند سنت کریستوفر، چشمان شیطان، خمسه، صلیب، و ستاره داوود همیشه مورد استفاده هر دو جنس بوده است.

او عقیده دارد اینکه جواهرات شیک را زنانه و زنجیرهای زمخت را مردانه بدانیم مانند همان تفکری است که رنگ صورتی را برای دختران و آبی را برای پسران می‌داند. اقبال عمومی به جواهرات بدون جنسیت قطعا نتیجه فضای اجتماعی-سیاسی ما است، جایی که مرزبندی‌های جنسیتی دائم در حال تغییر است.

بیشتر از مُد و زیبایی