دست‌کم ۱۹۸ نفر در سه‌ ماه ابتدایی سال به علت غرق شدن جان باختند

گزارش‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ حوادث غرق‌شدگی، فوت ۱۵ هزار و ۹۹۹ نفر را در پی داشته‌اند

حوادث غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۱ به مرگ هزار و ۱۵۲ شهروند در کشور منجر شد-جمعیت هلال‌احمر

بابک یکتاپرست، معاون سازمان اورژانس، گفت در سه ماه ابتدایی سال جاری ۳۱۸ نفر دچار حادثه غرق‌شدگی شدند که از این میان ۱۹۸ تن آن‌ها جان خود را از دست دادند و عوامل اورژانس ۱۲۰ نفر را از غرق شدن و مرگ حتمی نجات دادند.

به گفته این مقام سازمان فوریت‌های پزشکی، استان‌های مازندران، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین آمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی را در فصل بهار داشتند.

یکتاپرست از کاهش ۲۸ درصدی آمار غرق‌شدگی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و به خبرگزاری صداوسیما گفت پس از رودخانه‌ها، غرق‌شدگی در دریا و استخرهای کشاورزی بیشترین آمار تلفات را دارند.

معاون سازمان اورژانس در ادامه افزود ۸۵ درصد افرادی که در اثر غرق‌شدگی جان باختند مرد و ۱۵ درصد آنان نیز زن بودند. به‌ گفته او، کوچک‌ترین قربانی غرق‌شدگی امسال نیز کودکی یک ‌ساله بود و بزرگ‌ترین فرد هم ۷۵ سال سن داشت.

آماری که معاون سازمان اورژانس از غرق‌شدگی ارائه کرد، تنها مواردی را شامل می‌شود که به این سازمان گزارش‌ شده است، حال‌آنکه سالانه شمار زیادی از شهروندان در رودخانه‌ها، دریاها، سدها، کانال‌های آب و در اثر سیلاب‌های فصلی دچار حادثه غرق‌شدگی می‌شوند. برخی از آن‌ها با کمک دیگر شهروندان نجات پیدا می‌کنند و برخی هم جان خود را از دست می‌دهند.

حوادث غرق‌شدگی در ایران به‌خصوص در رودخانه‌ها هم‌زمان با ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابند، زیرا تمایل مردم برای شنا و آب‌تنی بیشتر می‌شود. بررسی آمارهای سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سالانه بیش از هزار شهروند در اثر حوادث غرق‌شدگی فوت می‌کنند.

گزارش‌های آماری سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸، حوادث غرق‌شدگی باعث مرگ ۱۵ هزار و ۹۹۹ نفر شده‌اند که ۷۵ درصد این جان‌باختگان مرد و ۱۵ درصد نیز زن بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، حوادث غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۱ به مرگ هزار و ۱۵۲ شهروند در کشور منجر شد. سال قبل از آن نیز هزار و ۱۶۶ نفر در اثر غرق‌شدگی فوت کردند. سال ۱۳۹۹ نیز شمار جان‌باختگان حوادث غرق‌شدگی هزار و ۱۸۸ نفر اعلام شد.

پیش‌تر محمد علوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، گفته بود که بیشترین آمار فوت ناشی از غرق‌شدگی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در خوزستان گزارش شده است. با این حال، از سال ۱۴۰۰ به بعد استان مازندران از خوزستان پیشی گرفت به‌طوری‌که در همین سال ۱۴۷ نفر در اثر غرق‌شدگی‌ فوت کردند. پس‌ازآن نیز استان خوزستان با ۱۲۵ و استان گیلان با ۹۱ فوتی بیشترین آمار غرق‌شدگی را داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین آمار فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی، در رودخانه‌ها ثبت شده است. مقام‌های اورژانس همواره به شهروندان توصیه می‌کنند فقط مناطق ایمن را برای شنا انتخاب کنند و از ورود به استخرهای کشاورزی، کانال‌های آب و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند. با این حال، چنین به نظر می‌رسد که شهروندان مکان‌های خالی از حضور ماموران حکومتی را برای شنا و آب‌تنی ترجیح می‌دهند.

پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، حضور مردم در سواحل و حاشیه رودخانه‌ها به رعایت قوانین حکومتی مشروط شد. در طول چهار دهه گذشته بسیاری از مردم برای اینکه بتوانند آزادانه به سواحل بروند و حمام آفتاب بگیرند، به کشورهای همسایه مانند ترکیه سفر کردند و برخی دیگر نیز شنا و آب‌تنی در رودخانه‌هایی را که از دید حکومتی‌ها پنهان‌اند به سواحل امن ترجیح دادند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیشترین حوادث غرق‌شدگی نیز در همین مناطق رخ داده‌اند. پیش‌تر پیام ارکان، کارشناس ایمنی و مدیریت امداد سوانح طبیعی، در همین زمینه به خبرگزاری ایمنا گفته بود خطر غرق‌شدگی با احتمال بسیار بالایی در کمین افرادی است که در آب‌هایی که ناجی ندارند شنا می‌کنند.

علاوه بر شهروندانی که در اثر حوادث غرق‌شدگی هنگام شنا و آب‌تنی فوت می‌کنند، آمار قربانیان سقوط در کانال‌های بدون حصار آب، هوتگ‌ها و سیلاب‌های فصلی نیز تکان‌دهنده است. کودکان استان سیستان و بلوچستان همواره در معرض خطر سقوط در هوتگ‌هایی‌اند که در این استان برای جمع‌آوری آب‌ حفر شده‌اند. طبق اعلام جمعیت هلال‌احمر، در جریان سیلاب‌های تابستانی سال گذشته دست‌کم ۹۰ شهروند قربانی سیل شدند و جان خود را از دست دادند.