درخواست فوری عفو بین‌الملل: جان مجاهد کورکور در خطر است؛ حکم اعدام باید متوقف شود

حکم اعدام مجاهد کورکور در شرایطی صادر کرده است که متهم از حداقل حقوق قانونی، از جمله حق دسترسی به وکیل انتخابی، محروم بوده است

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه بار دیگر ضمن اشاره به ایرادهای حقوقی بسیاری که در پرونده مجاهد کورکور وجود دارد، درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این متهم سیاسی در ایران هشدار داد و خواهان لغو حکم قطعی دادگاه و آزادی او شد. در این بیانیه، بار دیگر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شکنجه و نقض ابتدایی‌ترین حقوق محکومان به اعدام، متهم شده است.

دادگاه انقلاب شهرستان ایذه مجاهد کورکور را به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض، به اعدام محکوم کرده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنین مجاهد کورکور را عامل تیراندازی و قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته‌‌‌شده در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی آبان‌ماه گذشته در شهرستان ایذه، معرفی کرده است.

خانواده کیان پیرفلک بارها با انتشار بیانیه و پیام‌های مختلف ویدیویی تاکید کرده‌اند که مجاهد کورکور هیچ نقشی در کشته شدن فرزند آن‌ها نداشته است و عوامل حکومتی جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن کودک خود معرفی کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن (هشتم تیرماه ۱۴۰۲) منتشر شد، دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را متهم کرد که برای گرفتن اعتراف‌های اجباری، این متهم سیاسی را زیر انواع فشارها و شکنجه‌ها قرار داده‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنین متهم شده است که حکم اعدام مجاهد کورکور را در شرایطی صادر کرده که متهم از حداقل حقوق قانونی، ازجمله حق دسترسی به وکیل انتخابی، محروم بوده است.

سازمان عفو بین‌‌الملل در بخش دیگری از نامه‌ای که روز پنجشنبه خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس‌‌ قوه قضاییه جمهوری اسلامی، منتشر کرد، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا ضمن لغو فوری حکم اعدام مجاهد کورکور، به گزارش‌های پرشمار درباره شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه با این زندانی سیاسی رسیدگی کنند و مراقبت‌های پزشکی لازم را نیز در اختیار او قرار دهند.

یافته‌های راستی‌آزمایی‌ شده سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد مجاهد کورکور اساسا در جریان اعتراض‌های شامگاه ۲۵ آبان سال گذشته که به کشته شدن کیان پیرفلک منجر شد، در محل حضور نداشته است.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و شواهد گردآوری‌شده فعالان محلی، نیروهای سرکوبگر حکومت ایران در شامگاه ۲۵ آبان‌ سال گذشته، خودروی خانواده کیان پیرفلک را در شهرستان ایذه به گلوله بستند. در جریان این حمله مسلحانه، کیان پیرفلک کشته‌ و پدر او نیز به‌شدت مجروح شد.