ناآرامی‌ها در فرانسه؛ مامور پلیسی که به یک نوجوان شلیک کرد، به قتل عمد متهم شد

پلیس فرانسه در دومین شب ناآرامی‌ها پس از کشته شدن یک نوجوان، ۱۵۰ نفر را بازداشت کرد

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن، اعلام کرد که در دومین شب ناآرامی در سراسر کشور، ۱۵۰ نفر بازداشت شدند. 

ناآرامی‌ها در فرانسه پس از آن آغاز شد که یک مامور پلیس در خیابان با شلیک گلوله، نوجوانی ۱۷ ساله را کشت. 

وزارت کشور فرانسه گفت که در جریان درگیری‌های سراسری ده‌ها مامور پلیس مجروح شده‌اند. 

دارمانین در حساب کاربری‌اش در شبکه توییتر نوشت: «شبی مملو از خشونت‌های تحمل‌نشدنی علیه نمادهای جمهوری: شهرداری‌ها، مدارس و ایستگاه‌های پلیس به آتش کشیده شدند و هدف حمله قرار گرفتند. ۱۵۰ نفر بازداشت شدند.»

شلیک گلوله مرگبار افسر پلیس به نوجوانی ۱۷ ساله اصالتا مهاجر آفریقای شمالی در منطقه «نانتر» در اطراف پاریس، موجی از ناآرامی‌های اعتراضی را در شهرهایی که جمعیت متنوع و مهاجر دارند برانگیخت و پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد. معترضان رفتار خشونت‌آمیز پلیس علیه مهاجران را تبعیض‌آمیز می‌دانند.   

فرانسه همچنین در روز پنجشنبه اعلام کرد که مامور پلیسی که به نوجوان شلیک کرده، به قتل عمد متهم شده است و در بازداشت به سر می‌برد. در ویدیوی صحنه شلیک دیده می‌شود که این اتفاق در خیابان و پشت چراغ‌قرمز رخ داده است. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از فعالان که برادرش در جریان ناآرامی‌های سال ۲۰۱۶ بازداشت شد و درگذشت، نوشت: «تمام جهان باید ببیند که وقتی ما برای ناهل به خیابان می‌آییم، صدای همه کسانی هستیم که صحنه کشته‌شدنشان ضبط نشده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و مسئولان تمهیداتی برای مهار ناآرامی‌های شهری در نظر گرفته‌اند و ازجمله خطوط اتوبوس و تراموای شهری پاریس تا ساعت ۹ شب پنجشنبه کار می‌کنند.  

وزارت کشور فرانسه پیش‌تر در روز چهارشنبه اعلام کرده بود که دو هزار مامور پلیس در منطقه پاریس بسیج شده‌اند. کمی قبل از نیمه‌شب در خیابان تابلو پیکاسوی نانتر، ردیفی از اتومبیل‌ها واژگون شدند و به آتش کشیده شدند. معترضان همچنین به سوی ماموران آتش پرتاب کردند. 

به گفته سخنگوی پلیس فرانسه، ماموران پلیس در شهر شمالی لیل و تولوز در جنوب‌غرب درگیر شدند. شهرهای آمین، دیژون و همچنین منطقه اسون در جنوب پاریس نیز صحنه ناآرامی‌ها بودند. 

قرار است دادستان نانتر رسانه‌ها را در جریان تحقیقات صورت‌گرفته درباره تیراندازی مرگبار پلیس به نوجوان مهاجر، قرار دهد. 

دفتر دادستانی اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه جلسه اضطراری کابینه تشکیل داده است. 

ناآرامی‌های شهری در فرانسه دردسر بزرگ جدیدی برای مکرون است، آن هم در زمانی که تلاش می‌کند تظاهرات اعتراضی مردمی بر سر اصلاحات مربوط به حقوق بازنشستگان را پشت سر بگذارد. 

بیشتر از جهان