اعتراض‌ها در فرانسه؛ نظرسنجی‌ها درباره محبوبیت مکرون چه می‌گویند؟

طرفداران حزب جمهوری‌خواه فرانسه محبوبیت مکرون را با ۱۲ درصد افزایش، به میزان ۵۱ درصد ارزیابی کرده‌اند

JULIEN DE ROSA / AFP اعتراض به قانون بازنشستگی در پاریس- ۲۸ مارس

نظرسنجی‌ها در آستانه اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی در سطح ملی روز سه‌شنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با کاهش ۶ درصدی نسبت به ماه فوریه، به ۲۸ تا ۳۰ درصد رسیده است.

فرانسه هفته‌ها است که در اعتراض به تصویب اصلاح قانون بازنشستگی در اعتراض و اعتصاب به سر می‌برد. دولت فرانسه با توسل به ماده ۳-۴۹ قانون اساسی، سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش داده است.

دو نظرسنجی که دوشنبه ۲۷ مارس منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل مکرون کاهش معناداری پیدا کرده است.

نظرسنجی مرکز «اودوکسا» محبوبیت مکرون را ۳۰ درصد نشان می‌دهد، به این معنا که تنها ۳۰ درصد پاسخگویان به این نظرسنجی با این گزاره موافق بوده‌اند که مکرون رئیس‌جمهوری خوبی است، نتیجه‌ای که گویای کاهش شش درصدی نسبت به نظرسنجی ماه فوریه است.

نظرسنجی دیگری که مرکز «بی‌وی‌ای» انجام داده این محبوبیت را کمتر و به میزان ۲۸ درصد نشان می‌دهد. نظرسنجی این مرکز نشان می‌دهد که محبوبیت مکرون در بین پاسخگویان که به چپ گرایش دارند، به‌طور منطقی کاهش یافته است، اما محبوبیت مکرون در میان طرفدارانش در حزب «رنسانس» هم سه درصد کاهش یافته است و به ۸۹ درصد رسیده است.

این نظرسنجی افزایش محبوبیت مکرون در میان طرفداران حزب «جمهوری‌خواه» فرانسه را نشان می‌دهد که حزبی راستگرا به شمار می‌رود. طرفداران حزب جمهوری‌خواه فرانسه محبوبیت مکرون را با ۱۲ درصد افزایش، به میزان ۵۱ درصد ارزیابی کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین میزان محبوبیت الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، نیز یک درصد کاهش یافته و به ۲۸ درصد رسیده است.

بر اساس یافته‌های مرکز نظرسنجی «بی‌وی‌ای»، محبوبیت امانوئل مکرون در پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۸ است، زمانی که جنبش «جلیقه زردها» آغاز شد و بدترین وضعیت محبوبیت او از ماه مه ۲۰۲۲ یعنی زمانی است که برای دور دوم به ریاست‌جمهوری فرانسه انتخاب شد.  

با این حال، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که درصد کسانی که معتقدند که اصلاح قانون بازنشستگی نباید انجام می‌شد، از ۶۱ درصد در آغاز ماه مارس به ۵۷ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، بیش از دوسوم پاسخگویان مخالف افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال بوده‌اند.

راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌ها همچنین روز سه‌شنبه ۲۸ مارس در سراسر فرانسه برگزار شد که مانند هفته‌های گذشته به درگیری معترضان و پلیس انجامید. به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از پلیس، افرادی که لباس سیاه پوشیده بودند و به «بلک بلاک» مشهورند در چند نقطه پاریس آتش‌سوزی به راه انداختند و با پلیس درگیر شدند. حداقل ۲۲ نفر تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه در پاریس دستگیر شدند.

به گزارش دولت فرانسه، ۷۴۰ هزار نفر و به گزارش سندیکای کارگران «س‌ژ‌ت»، بیش از ۲ میلیون نفر در راهپیمایی‌های امروز شرکت کردند. به گزارش پلیس فرانسه، ۹۳ هزار نفر در تجمع‌های اعتراضی امروز پاریس شرکت کردند که در مقایسه با ۱۱۹ هزار نفر تجمع‌های اعتراضی ۲۳ مارس، اندکی کاهش را نشان می‌دهد.

قرار است راهپیمایی بعدی و در ادامه اعتراض‌ها به قانون بازنشستگی، روز پنجشنبه ششم آوریل برگزار شود.

در وضعیتی که دولت فرانسه هنوز راهی برای کاهش تنش‌ها پیدا نکرده است، به گزارش لوموند، قرار است الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، نمایندگان سندیکاهای کارگری فرانسه را دوشنبه یا سه‌شنبه آینده ملاقات کند.

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی برای نخستین بار پس از تصویب اصلاح قانون بازنشستگی با توسل به ماده ۳-۴۹ قانون اساسی، گفت که اصلاح قانون بازنشستگی «ضروری» است و این قانون تا آخر سال به اجرا گذاشته خواهد شد.

در جریان اعتراض‌های هفته‌های اخیر، پلیس فرانسه با خشونت با معترضان برخورد کرد و در پی آن، عفو بین‌الملل درباره اقدام‌های نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه در به‌کار‌گیری بیش از حد از زور و سوء‌استفاده از قدرت در بازداشت معترضان، هشدار داد.

بیشتر از جهان