ادامه حمله خبرگزاری‌های حکومتی به حسین سلاح‌ورزی: «رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی است»‏

رسانه‌های وابسته به سپاه همچنان تلاش دارند شخصیت نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان را از صندلی ‏ریاست اتاق بازرگانی ایران پایین بیاورند

 حسین سلاح‌ورزی از سوی خبرگزاری‌های حکومتی به همراهی با معترضان برای براندازی نظام متهم شده است ـ اکو ایران

حمله شخصیت‌ها و خبرگزاری‌های حکومتی به حسین سلاح‌ورزی، که به‌تازگی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی تکیه زده است، ادامه دارد. آن‌ها با انتقاد از نحوه انتخاب این فرد نزدیک به اصلاح‌طلبان، همچنان او را «رئیس غیرقانونی» می‌دانند.

حسین سلاح‌ورزی، بازرگان ایرانی، روز ۲۸ خرداد توانست با کسب اکثریت آرا برنده اصلی انتخابات اتاق بازرگانی ایران و رئیس این نهاد اقتصادی و خصوصی شود. پس از آن، برخی از افراد وابسته به جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی‌اش تلاش کرده‌اند با نمایش مواضع سیاسی حسین سلاح‌ورزی در ماه‌های اخیر، انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را باطل اعلام و سلاح‌ورزی را برکنار کنند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، که پیش‌تر از انتخاب حسین سلاح‌ورزی انتقاد کرده و مدعی شده بود که او رد صلاحیت شده و «با تخلف انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی» در آن انتخابات شرکت کرده است، روز چهارشنبه هفتم تیر نیز با انتشار خبری، از حضور و سخنرانی این شخصیت اقتصادی در همایش امنیت سرمایه‌گذاری انتقاد کرد.

این خبرگزاری با این انتقاد که چرا از حسین سلاح‌ورزی برای شرکت در همایشی دعوت شده است که یک نهاد رسمی برگزار می‌کند، نوشت: «انتخابات اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی صلاحیت حسین سلاح‌ورزی را به‌دلیل برخی مسائل اقتصادی رد کرده بودند.»

پیش‌تر، رسانه‌های حکومتی دیگر نیز به‌نقل از علیرضا پیمان پاک، دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، مدعی شدند که جلسات شورای عالی نظارت با حضور دستگاه‌های امنیتی در این خصوص برگزار شده و گزارش تخلف‌ها به کمیسیون اصل نود داده شده است.

پیمان پاک همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌ها ادعا کرده است که «در این انتخابات هیچ تاییدیه‌ای در خصوص تایید صلاحیت حسین سلاح‌ورزی صادر نشده بود.»

این گفته‌ها در شرایطی طرح می‌شود که در نشست انتخابات اتاق بازرگانی، ۴۱۰ نفر از اعضا حضور داشتند و ۴۰ نفر کاندیدای کرسی‌های ریاست، نیابت رئیس، خزانه‌دار، و منشی بودند. در این میان، حسین پیرموذن، حسین سلاح‌ورزی، و یونس ژائله برای تصدی ریاست این نهاد اعلام نامزدی کردند که پس از رای‌گیری، سلاح‌ورزی با کسب ۲۶۵ رای به مدت چهار سال در مقام رئیس دوره دهم اتاق بازرگانی انتخاب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتخاب حسین سلاح‌ورزی، خبرگزاری ایرنا خبری درباره استعفای او منتشر کرد، اما وب‌سایت اقتصادی اکو ایران این خبر را به‌نقل از رئیس جدید اتاق بازرگانی تکذیب کرد. پیش‌تر نیز یک منبع آگاه به این وب‌سایت گفته بود که کنار رفتن سلاح‌ورزی صرفا در دو صورت امکان‌پذیر است: استیضاح شدن از سوی هیئت نمایندگان اتاق ایران، و درخواست شخص او از هیئت رئیسه اتاق برای استعفا، که هیچ‌کدام هنوز رخ نداده است.

با اینکه مسائل اقتصادی بهانه‌ای برای انتقاد از سلاح‌ورزی بوده است، در نامه‌ای که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دوم تیر به وزیر صمت دولت ابراهیم رئیسی ارسال کرده‌اند آمده است: «حسین سلاح‌ورزی که در فتنه ۱۴۰۱ مواضع تندی در حمایت از براندازان جمهوری اسلامی داشته رئیس اتاق بازرگانی و عضو مهم‌ترین شوراهای عالی نظام شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کشور منافع ملی را شوخی گرفته‌اند؟»

حساب‌های کاربری ناشناسی که نهادهای حاکمیتی در توییتر مدیریت می‌کنند و به «سایبری‌ها» معروف‌اند نیز با انتشار تصویر توییت‌های پیشین حسین سلاح‌ورزی که در آن‌ها از کشتار وسیع مردم معترض با شلیک گلوله سرکوبگران در جریان خیزش سراسری اخیر انتقاد کرده بود، تلاش دارند تا هرچه زودتر این فرد نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان را از صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران پایین بیاورند.

در ادامه این یورش‌ها، روزنامه کیهان نیز روز سه‌شنبه ششم تیر در مقاله‌ای با عنوان «اصرار جریان غرب‌گرا بر حضور حامی اغتشاشات در راس یکی از حساس‌ترین مراکز اقتصادی کشور» نوشت: «فارغ از مواضع جریان غرب‌گرا، یا همان مدعیان اصلاحات، که در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته، که جنگ ترکیبی تمام‌عیار از سوی دشمنان علیه ملت ایران بود، نقش پادوهای رسانه‌ای آن را برعهده داشتند، اتاق بازرگانی ایران به‌صورت روشن یکی از مراکز حساس اقتصادی کشور محسوب شده و دسترسی ویژه به بسیاری از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دارد که به‌صورت طبیعی نباید در اختیار ‌اشخاص بدون صلاحیت قرار بگیرد.»

در همین حال، برخی از فعالان اقتصادی در ایران اعتقاد دارند حسین سلاح‌ورزی بدون تایید نهادهای امنیتی مانند سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات قادر به شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی ایران نبوده است و جنجال و یورش‌های گروهی از طیف تندرو علیه سلاح‌ورزی می‌تواند به تلاش‌های رقیبان بازنده او در انتخابات اخیر برای کنار زدن سلاح‌ورزی و ابطال و برگزاری مجدد انتخابات ربط داشته باشد.

با این حواشی دنباله‌دار باید دید حسین سلاح‌ورزی، که نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در دوره گذشته بود، می‌تواند این بار در جایگاه ریاست اتاق بازرگانی ایران باقی بماند یا فشارهای از بیرون قوی‌تر از رای افراد عضو این نهاد مهم اقتصادی است.

بیشتر از اقتصاد