عضو اتاق بازرگانی تهران: نه‌تنها جذب سرمایه‌گذار خارجی نداریم بلکه خروج سرمایه هم داریم

سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی خارجی در ایران به نزدیک صفر رسیده است

AFP

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه همه کشورهای دنیا بر خلاف ایران، جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارند و ایران در این زمینه بسیار پسرفت کرده است، اظهار داشت رشد بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقریباً محال است.

به گزارش ایلنا، مهراد عباد در ادامه با انتقاد از کسانی که در ابتدا می‌گفتند تحریم‌ها هیچ تأثیری ندارد اما حالا مشخص شده که یکی از عوامل مهم در وضعیت اقتصادی است، گفت: «سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نزدیک به صفر رسیده است، ما نیاز به واردات تکنولوژی و فناوری داریم، تجهیزات نفت و گاز ما برای سال‌های بسیار گذشته است در حالی که با افت چاه‌های نفت ما نیاز داریم که از فناوری‌های نوین استفاده کنیم؛ بنابراین هم نیاز به سرمایه‌گذاری پولی و هم تجهیزاتی داریم.»

او در ادامه با تاکید بر اینکه «٧ میلیارد دلار سرمایه‌ای که برای خرید مسکن از کشور خارج و به ترکیه رفته است که رقم بسیار زیادی است»، افزود خروج سرمایه از کشور که در حال رخ‌دادن است، وضعیت را بدتر می‌کند. کشورهای توسعه‌یافته کمک سرمایه‌گذاری خارجی را هم داشته‌اند اما ما نه‌تنها جذب سرمایه‌گذار خارجی نداریم بلکه خروج سرمایه هم داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به اینکه روابط بین‌المللی روی رشد اقتصادی ما قطعاً تأثیرگذار است و ایران باید سریعاً مذاکرات را شروع کند، گفت که بهتر است به توافقنامه‌های بین‌المللی مانند FATF بپیوندیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که از سال ۸۹ تا ۹۸ کل سرمایه خارجی جذب شده در کشور تنها ۲۱ میلیارد دلار بوده است، در حالی که در این مدت، بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول، خروج سرمایه از کشور ۱۲۳.۴میلیارد دلار بوده است و خالص حساب سرمایه از سال ۸۹ تا ۹۸، جز سال ۹۳، منفی گزارش شده است. (تجارت نیوز ۲۲ دی ۱۳۹۹) حتی در سال ۹۶ نیز که پس از رفع تحریم‌ها نوعی خوش‌بینی نسبت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشت، از ۱۰ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار سرمایه خارجی مصوب، تنها ۸۱۴ میلیون و ۴۶۲ هزار دلار آن جذب شد. هیچ تغییری در سیاست‌های تهران و دولت‌های همکار با آن مشاهده نمی‌شود تا تصور کنیم که این قیف وارونه شود.

ایران سال‌هاست که به دلیل تحریم‌ها، سوءمدیریت و فساد با مشکلات اقتصادی گسترده و فرار سرمایه روبروست.

بسیاری از ایرانیان برای به دست آوردن مجوز اقامت در کشورهای دیگر، از جمله ترکیه، در آن کشورها ملک می‌خرند یا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد