سازمان‌های حمایت از مهاجران در آمریکا بیشتر بر افغان‌ها متمرکز می‌شوند

دولت آمریکا بخشی از برنامه اسکان مجدد مهاجران را به سازمان‌های خصوصی محول کرده است

گروهی از پناهجویان افغان در حال خروج از کابل در جریان عملیات تخلیه نظامی‌ــARMEND NIMANI / AFP

دولت آمریکا طی دوسال گذشته حدود ۱۲۰ هزار مهاجر افغان را در ایالات متحده آمریکا اسکان داده است. این مهاجران تقریبا در سراسر آمریکا پراکنده شده‌اند اما ایالت کلرادو در جنوب‌غربی ایالات متحده در دو سال گذشته بیشترین مهاجران افغان را در خود جا داده است. کمک به این مهاجران برای وفق پیدا کردن با دنیای جدید و آماده شدن برای زندگی نو جزو وظایف دولت است اما به دلیل مشغله‌های بیش از حد آن، سازمان‌های خصوصی حمایت از مهاجران وظیفه آشنا کردن آنان با زندگی جدید را بر عهده گرفته‌اند.

در حال حاضر ۱۲ سازمان حمایت از مهاجرت در کلرادو در حال ارائه خدمات به مهاجران‌اند. البته آمریکا پذیرای مهاجران زیادی از مناطق دیگر مانند آفریقا نیز هست اما این سازمان‌ها می‌گویند بیشتر فعالیت‌هایشان بر مهاجران افغان متمرکز است.

الکس نورت از جمله کسانی است که در قالب یک تیم با مهاجران افغان کار می‌کند. او می‌گوید: «در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد وقت من با مراجعان افغان ما می‌گذرد. ما هنوز افرادی را داریم که در افغانستان گیر افتاده‌اند و نتوانسته‌اند خود را به اینجا برسانند. به محض اینکه به اینجا برسند، ما یکی از جنبه‌های مهم زندگی این پناهندگان خواهیم بود.»

او و تیمش که آن را «کوچک اما توانمند» می‌نامد، در تلا‌ش‌اند به افغان‌هایی که در مسیر کسب شهروندی آمریکا قرار دارند، خدمات دهند و یاری برسانند. دولت آمریکا به سازمان آن‌ها ۳۵۰ هزار دلار بودجه داده است تا در زمینه ارائه تسهیلات به افغان‌ها هزینه کنند؛

گفته می‌شود ۱۲ سازمان حمایت از مهاجران در کلرادو برای ارائه خدمات به مهاجران افغان در کل حدود شش میلیون دلار بودجه دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهیم نادری یکی از مهاجران افغان است که از اکتبر ۲۰۲۱ در آمریکا به سر می‌برد. او به شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید که سازمان‌های امدادرسان به مهاجران کمک می‌کنند مراحل اسکان مجدد خود را زودتر طی کنند. او می‌گوید که عاشق کلرادو است زیرا به افغانستان شباهت‌های زیادی دارد؛ کوه‌های فراوان، آب‌وهوایی شبیه افغانستان و مهم‌تر چهار فصل بودن سال.

نادری از زمانی که به کلرادو آمده، تحت حمایت سازمان ای‌سی‌سی (ACC)ــ که الکس نورت مسئول آن است‌ــ قرار گرفته است. او می‌گوید این نهاد به او کمک کرد تا برای خود خانه پیدا کند، او را با جامعه آمریکا آشنا کرد و حالا هم برای گرفتن شهروندی و همکاری برای انتقال خانواده‌اش به آمریکا او را کمک می‌کند. همسر و دو فرزند فهیم نادری همچنان در افغانستان مانده‌اند و او منتظر است خانواده‌اش به او ملحق شوند.

نه‌تنها فهیم نادری که هزاران مهاجر افغان دیگر هم تحت پوشش سازمان‌های مهاجرتی قرار گرفته‌اند. در حالی که پس از لغو فرمان ترامپ مبنی بر منع ورود مهاجران به آمریکا، روند ورود مهاجران از مکزیک و دیگر کشور‌های آمریکایی جنوبی به ایالات متحده در حال افزایش است، بیشتر سازمان‌های مهاجرتی افغان‌ها را در اولویت خود قرار داده‌اند.

 همکاری سازمان‌های مهاجرتی با مهاجران افغان از همان آغاز روند تخلیه آغاز شد اما سیاست‌های ضدمهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، باعث شده بود تعداد زیادی از این سازمان‌ها منحل شوند. با سرازیر شدن سیل مهاجران افغان به آمریکا نیاز به ایفای نقش سازمان‌های مهاجرتی بار دیگر افزایش یافت ولی روند بازسازی این سازمان‌ها زمان‌بر بود. به همین دلیل جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، حتی از مردم عادی هم خواست تا برای اسکان مجدد افغان‌ها در این کشور با دولت همکاری کنند.

بیشتر از جهان