لاوروف: واشنگتن فرصت‌طلب و همواره جویای تامین منافع خود است

دبیرکل ناتو وقایع چند روز اخیر در روسیه را «موضوع داخلی و شاهدی دیگر بر اشتباه راهبردی مسکو در حمله به اوکراین» توصیف کرد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که هدف ایالات متحده آمریکا در هر شرایطی تامین منافع خود است. 

وزیر خارجه روسیه دوشنبه، ۲۶ ژوئن (۵ تیر)، در گفت‌وگو با تلویزیون «راشا تودی» درباره وقایع چند روز گذشته در کشورش و شورش گروه شبه‌نظامی واگنر علیه مسکو، در انتقاد از واکنش آمریکا، افزود که واشنگتن آماده است برای تامین منافع خود از هر فرصتی استفاده کند. 

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که واشنگتن تصمیم گرفته است تحریم‌های برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده را علیه گروه شبه‌نظامی واگنر، به تعویق اندازد. 

لاوروف همچنین گفت که سفیر آمریکا در مسکو گفته است که ایالات متحده در شورش گروه واگنر هیچ‌ نقشی نداشته است. خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از لاوروف نوشت که سفیر دولت بایدن در مسکو ابراز امیدواری کرد که زرادخانه اتمی روسیه در امنیت باقی بماند. تاس همچنین تاکید کرد که سفیر آمریکا شورش مزدوران واگنر را در روز شنبه، «مسئله داخلی روسیه» توصیف کرده است. 

پیش‌تر، دستگاه‌های امنیتی روسیه به نقل از منابع مطلع خود گفتند که پس از شورش واگنر، سفارت آمریکا در روسیه برای گفت‌وگو درباره وضعیت امنیتی، با وزارت خارجه روسیه تماس گرفته است. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز یکشنبه، ۲۵ ژوئن، گفته بود: «هنوز برای سخن گفتن درباره واگنر خیلی زود است و هنوز فصل آخر داستان را ندیده‌ایم.» 

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اواسط ژوئن برآورد کرده بودند که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، در تدارک اقدامی نظامی علیه سامانه دفاعی روسیه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف گفت که قدرت‌های جهان گمان می‌کنند هدف گروه واگنر، پیشبرد نفوذ روسیه در خارج از مرزهای این کشور است و واگنر را به سوءاستفاده از منابع طبیعی متهم می‌کنند. 

او همچنین گفت که شورش یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، هیچ تاثیری در روابط و مناسبات روسیه با متحدانش ایجاد نخواهد کرد، و افزود که بسیاری از رهبران جهان برای اعلام حمایت خود از رئیس‌ جمهوری روسیه، با ولادیمیر پوتین تماس گرفته‌اند.

سرگئی لاوروف در پاسخ به این پرسش که آیا در نتیجه تحولات اخیر و تهدیدهای واگنر علیه مسکو و پوتین، روابط بین‌المللی روسیه دچار تغییر خواهد شد یا خیر، گفت که روابط مسکو با «دوستان و متحدانش» تغییر نخواهد کرد. او گفت: «در مورد کشورهای دیگر، صادقانه می‌گویم که اهمیتی ندارد. مناسبات ما با غرب تخریب شده است.»

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در بیش از یک سال پیش، کشورهای غربی در قالب ناتو، و بیش از همه ایالات متحده آمریکا، ضمن انتقاد از مسکو و پوتین، به حمایت‌های همه‌جانبه خود از اوکراین ادامه داده‌اند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دوشنبه، ۲۶ ژوئن، گفت که وقایع چند ر‌وز اخیر و آنچه در جریان آخرهفته گذشته و شورش نیروهای مسلح گروه خصوصی واگنر مشاهده شد، نشان داد که حمله پوتین به اوکراین « اشتباه» بوده است.  

استولتنبرگ گفت: «وضعیت روسیه‌ را زیر نظر داریم. رویدادهای آخرهفته اخیر موضوع داخلی روسیه است و شاهدی دیگر بر اینکه پوتین با الحاق غیرقانونی کریمه و جنگ علیه اوکراین، مرتکب اشتباهی راهبردی شد.»

دبیرکل ناتو این سخنان را در سفر به لیتوانی ایراد کرد که ماه آینده میلادی میزبان نشست ناتو خواهد بود. 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، که او نیز دوشنبه در لیتوانی بود، گفت که شورش اخیر در روسیه نشان داد که روسیه «دولتی بی‌ثبات و پیش‌بینی‌ناپذیر»‌ است. 

یوگنی پریگوژین، رهبر و فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر، شنبه، ۲۴ ژوئن، پیشروی نیروهایش را به سوی مسکو متوقف کرد. پس از آن، مسکو اعلام کرد که پریگوژین روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد و اتهامی متوجه او نخواهد بود. 

روسیه چند هفته پیش مهمات اتمی به بلاروس فرستاد. استولتنبرگ گفت: «وضعیت بلاروس را نیز به دقت زیر نظر داریم.»

او افزود: «اقدام غیرمسئولانه و بی‌پروای روسیه را در ارسال تسلیحات اتمی [به بلاروس] محکوم می‌کنیم. شواهدی نمی‌بینیم که نشان دهد روسیه آماده استفاده از سلاح اتمی می‌شود، اما ناتو هشیار است.»

در نشست خبری فوق، رئیس ‌جمهوری لیتوانی نیز حضور داشت و ضمن هشدار به خطر بالقوه فعالیت‌های واگنر برای منطقه، به خبرنگاران گفت: «وقایع هفته گذشته در روسیه، نشان‌دهنده بی‌ثباتی رژیم کرملین است. چالش‌های مشابه یا حتی بزرگ‌تری ممکن است در آینده رخ دهد و استقرار گروه واگنر در بلاروس، ممکن است شاخصی مضاعف باشد.»

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، دوشنبه، ۱۶ ژوئن، در سخنانی که از کرملین ایراد شد، در نشست جوانان روس با عنوان «مهندسان آینده» حضور مجازی یافت و شرکت‌های روسیه را به دلیل آنچه «فعالیت مستمر صنایع کشور در میانه چالش‌های شدید خارجی» خواند، ستایش کرد. این نخستین حضور ویدیویی پوتین پس از شورش اخیر گروه واگنر در روسیه است. پیش‌تر، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پوتین مسکو را ترک کرده است، منتشر شده بود. 

بیشتر از جهان