خروج آمریکا از افغانستان؛ چین قدرتمند شده است

«هر ماه چندین بازرگان چینی به هرات سفر می‌کنند و از بازرگانان می‌خواهند که کالاهای ضروری خود را از آن‌ها خریداری کنند»

مایکل مک‌‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه، ۲۵ ژوئن (۴ تیر) خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آور» دانست و گفت که افغانستان، چین را قدرتمند کرده است و واشنگتن هیچ تمایلی برای مهار چین ندارد. 

او گفت که خروج آمریکا ازافغانستان، باعث موفقیت‌ روزافزون چین در زمینه قدرت نرم، و افزایش خصومت در قبال تایوان شده است.  

او ادعا کرد که عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، چین را قادر می‌کند که پایگاه‌های نظامی در سراسر جهان ایجاد کند: «آن‌ها (چین) در حال حاضر در افغانستان‌اند.  یک تریلیون دلار لیتیوم دریافت می‌کنند و سپس به پایگاه هوایی بگرام دسترسی می‌یابند.» 

این عضو مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن به ‌دلیل موقعیتی که در افغانستان داشت، در زمینه گردآوری اطلاعات، نظارت و شناسایی توانمند بود، اما اینک همه این‌ها را از دست داده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «دیگر نمی‌توانیم به روسیه، چین و ایران، از آن بخش جهان نظارت کنیم.»  

او گفت که رها کردن افغانستان و ورود چینی‌ها به این کشور، بزرگ‌ترین سیلی به چهره کهنه‌سربازان آمریکا است. 

مایکل مک‌‌کال به‌تازگی در مراسم بازنشستگی یک نظامی تک‌‌تیرانداز آمریکا که در اوت ۲۰۲۱، در ورودی فرودگاه کابل ماموریت داشت، شرکت داشت. او گفت که این تک‌تیرانداز به شکل فاجعه‌باری در اثر انفجار در فرودگاه کابل زخمی شده است، و افزود که ۱۳ صندلی خالی به یادبود ۱۳ سرباز آمریکایی که در آن حادثه تروریستی کشته شدند، در این مراسم درنظر گرفته شده بود.

آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، به ماموریت خود در این کشور پایان داد و طالبان توانستند دوباره بر این کشور مسلط شوند. چین روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است. هئیت‌های مختلف چینی از افغانستان دیدار می‌کنند و خواستار مشارکت در بخش عمده‌ای از اقتصاد و تجارت این کشورند.  

طالبان هم در شرایطی که زیر تحریم‌های شدید کشورهای غربی قرار دارند، به هر بهای ممکن، می‌کوشند زمینه برای حضور بیشتر چین در افغانستان  فراهم کنند.  

چین به معادن زیرزمینی افغانستان چشم دوخته است و در صدد آن است که با خلاء ایجاد‌شده قدرت با روی کار آمدن طالبان، به حق استخراج آن معادن دست یابد.  

عتیق‌الله، از مغازه‌‌داران استان هرات در غرب افغانستان، در صحبت با ایندپندنت فارسی گفت که هر ماه چندین بازرگان چینی به این استان سفر می‌کنند و از بازرگانان افغان می‌خواهند که کالاهای ضروری خود را از آن‌ها خریداری کنند.  

او افزود که در دوران حکومت پیشین هیچ‌گاه بازرگان چینی در هرات مشاهده نکرده بود، اما حالا آنان آزادانه و بدون دغدغه به افغانستان سفر می‌کنند.  

او گفت: «بازرگان چینی از من خواست که اگر بتوانم ۱۰۰ هزار دلار آمریکایی آماده کنم، می‌تواند پوشاک به قیمت بسیار پایین و با کیفیت بالا برای من تامین ‌کند و در ‌زودترین فرصت به افغانستان بفرستد. چینی‌ها خیلی به افغانستان رفت‌و‌آمد می‌کنند و می‌کوشند تولیدات خود را به فروش برسانند.» 

بخش زیادی از کالاهای ضروری افغانستان از چین تامین می‌شود و پکن می‌کوشد صادرات این کشور را به افغانستان افزایش دهد.