پرونده خروج از افغانستان؛ کنگره آمریکا پنج مقام وزارت خارجه را احضار کرد

مک‌کال گفت صحبت این افراد در انجام تحقیقات در مورد خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان ضروری است

مایک مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مسئولیت تحقیق در باره خروج آمریکا از افغانستان را برعهده دارد-ICHOLAS KAMMAFP

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که پرونده خروج فاجعه‌بار این کشور از افغانستان را بررسی می‌کند، روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پنج تن از اعضای این وزارتخانه را برای شرکت در یک مصاحبه کتبی، به این کمیته احضار کرد.

مک کال در این نامه‌ به بلینکن نوشت: «کمیته درخواست می‌کند شاهدانی که در تحقیقات مهم‌اند، برای مصاحبه کتبی به اینجا بیایند.» بر اساس این نامه، جاناتان منوتی، سرپرست سابق دفتر معاونت موقت وزارت خارجه، مارک ایوانز، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور افغانستان، جیمز پی‌دی هارت، مسئول سابق یک گروه ویژه در امور افغانستان، جین هاول از دفتر امور کنسولی و دانیل اسمیت که بازنگری پس از اقدام وزارت خارجه در مورد خروج را رهبری کرد، برای مصاحبه به این کمیته احضار شده‌اند.

مایکل مک‌کال در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «ما از طریق تحقیقات جاری خود به این نتیجه رسیدیم که این پنج نفر اطلاعات مهمی در اختیار دارند که برای کشف چگونگی و چرایی خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان که به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۴۷ نفر دیگر و جا ماندن بسیاری تجهیزات منجر شد، حیاتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کال افزود: «همان‌طور که ما به جمع‌آوری شواهد ادامه می‌دهیم، کمیته نیز به مصاحبه با مقام‌های فعلی و سابق دولت که در برنامه‌ریزی و اجرای عقب‌نشینی نقش دارند، ادامه خواهد داد.»

فاکس نیوز در گزارشی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که این وزارتخانه به پاسخگویی به کمیته روابط خارجی مجلس ادامه می‌دهد.

پیش از این، مایکل مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن از او خواسته بود که به نشست کمیته روابط خارجی مجلس برود و به پرسش‌ها درباره خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان پاسخ دهد. مک‌کال تهدید کرد که اگر بلینکن از این اقدام سرباز زند، در مورد او به اقدام قانونی متوسل خواهد شد.

کاخ سفید اوایل آوریل گزارش ۱۲ صفحه‌ای در مورد خروج از افغانستان منتشر کرد، اما این گزارش انتقادهای فراوانی از دولت بایدن به دنبال داشت و منتقدان گفتند که کاخ سفید در این گزارش تلاش کرده دولت ترامپ را مقصر فاجعه خروج از افغانستان قلمداد کند، در حالی که عملیات خروج به رهبری دولت بایدن انجام شده است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس توافق دوحه که ۲۹ فوریه ۲۰۲۰، در زمان دولت ترامپ، به امضا رسید انجام شد. ترامپ با انتصاب زلمی خلیل‌زاد به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، مذاکرات صلح با طالبان را آغاز کرد و پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافقنامه دوحه به امضا رسید. در این توافق، دولت ترامپ تعهد کرد دست‌کم تا ۱۴ماه بعد نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند. طالبان نیز متعهد شدند که پس از امضای توافق دوحه، به نیروهای ناتو در افغانستان حمله نکنند.

شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰ و به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا در توافق‌های صورت گرفته میان طالبان و آمریکا تغییری وارد نکرد و روند خروج مطابق برنامه ازپیش‌تعیین‌شده انجام شد.

اکنون منتقدان بایدن می‌گویند که او در نحوه مدیریت خروج مرتکب اشتباه شده و همین مسئله به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغان و همچنین جا ماندن تسلیحات آمریکایی در افغانستان منجر شده است.

بیشتر از جهان