دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا: هنوز شواهد کافی برای نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا وجود ندارد

هر دو فرضیه اصلی، یعنی شیوع طبیعی و نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا، مبتنی بر شواهد متناقض است

منشا انتقال ویروس کرونا به انسان هنوز موضوعی نامشخص است- Hector RETAMAL / AFP

مفاد یک گزارش محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد هنوز شواهد و مستندات کافی برای اثبات این فرضیه که ویروس کرونا «خاستگاه آزمایشگاهی» دارد و در ووهان چین ساخته شده است، وجود ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی نوشت یافته‌های دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا این موضوع را نشان نمی‌دهد که ویروس کرونا بر اثر وقوع حادثه‌ای در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین شیوع یافته است.

بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که روز جمعه از حالت طبقه‌بندی‌شده و محرمانه خارج شده است، هر دو فرضیه موجود، یعنی شیوع طبیعی و نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا، مبتنی بر شواهد متناقض یا گزاره‌هایی است که با هم همخوانی ندارند و در نهایت دو فرضیه اصلی را تایید نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محتوای این گزارش محرمانه زیر فشار نمایندگان کنگره منتشر شده است. در ماه مارس، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور ۹۰ روز فرصت داد تا یافته‌های خودشان را از حالت محرمانه و طبقه‌بندی خارج کنند.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که محدودیت‌ها و مانع‌ترشی دولت چین راستی‌آزمایی و تحقیقات مستقل را غیرممکن کرده است.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود به صراحت اشاره‌ کرده‌اند که هرچند مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان به‌طور گسترده و دامنه‌دار درباره ویروس کرونا کار کرده است، اما شواهدی که نشان دهد بروز یک خطا یا اشتباه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا انجامیده است، هنوز وجود ندارد.

در این میان، جان رتکلیف که در دوره دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق آمریکا، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده بود، دولت بایدن را به مبهم‌گویی و «تداوم ابهام» متهم کرد.

مدیر پیشین اداره اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «نشت آزمایشگاهی، تنها نظریه‌ای است که از طرف علم، هوش و عقل سلیم پشتیبانی می‌شود.»

بیشتر از جهان