روسیه ۳۰ «ناسیونالیست»‌ اوکراینی را به زندان‌های طولانی محکوم کرد ‏

این افراد در خاک اوکراین در اشغال روسیه دستگیر و دادگاهی شده‌اند ‏

«طبق شواهد جمع‌آوری‌شده، دادگاه‌ها تا همین حالا بیش از ۳۰ متهم را محکوم کرده‌اند و به آن‌ها زندان‌های درازمدت و در بعضی موارد حبس ابد داده‌اند.» -- ALEXANDER NEMENOV/AFP

روسیه روز چهارشنبه، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳، اعلام کرد بیش از ۳۰ شهروند اوکراینی در مناطقی از اوکراین که در اشغال روسیه است، به اتهام جرایم جدی همچون کشتن شهروندان غیرنظامی، به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقاتی روسیه (که نهادی معادل پلیس فدرال در آمریکا و کشورهای دیگر است)، گفت دادگاه‌های فعال در مناطق لوهانسک و دونتسک سخت مشغول زندانی کردن افرادی‌ هستند که علیه نیروهای روسیه و به حمایت از اوکراین می‌جنگند.

باستریکین در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه گفت: «در پی آزادسازی ماریوپول و شهرهای دیگر، بسیاری از ناسیونالیست‌های اوکراینی خود را تسلیم کردند… دخالت آن‌ها در جرایم علیه صلح و امنیت انسان، از جمله کشتار شهروندان غیرنظامی، معلوم شده است.»

او گفت ۹۰ پرونده جنایی به دادگاه‌ها فرستاده شده است و افزود:‌ «طبق شواهد جمع‌آوری‌شده، دادگاه‌ها تا همین حالا بیش از ۳۰ متهم را محکوم کرده‌اند و به آن‌ها زندان‌های درازمدت و در بعضی موارد حبس ابد داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در آوریل سال گذشته خبر داد که روسیه بندر ماریوپول را اشغال کرده است. این اشغال پس از حصری طولانی بود که بخش عمده این شهر بندری را نابود کرد و به کشتار ده‌ها هزار شهروند غیرنظامی منجر شد.

دادستان‌های اوکراین، که نیروهای روسیه را به ارتکاب جنایت‌های متعدد در این جنگ متهم کرده‌اند، هنوز به گفته‌های باستریکین واکنش نشان نداده‌اند.

باستریکین در ماه ژوییه سال گذشته گفته بود مسکو ۹۲ عضو ارتش اوکراین را متهم به جنایت علیه بشریت می‌داند و پیشنهاد تشکیل دادگاهی بین‌المللی داد که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، دولت بشار اسد در سوریه، و دولت بولیوی قرار گرفت.

رسانه‌های روسیه روز شنبه گزارش دادند که یک معاون فرمانده سابق یکی از واحدهای شبه‌نظامی اوکراینی در دادگاهی در روسیه به ۱۶ سال زندان در یکی از شهرک‌های تادیبی آن کشور محکوم شده است. مسکو او را به حضور در یک گروه مسلح غیرقانونی و دریافت آموزش‌های تروریستی متهم کرده است.

خود روسیه به‌دلیل ارتکاب جنایت جنگی زیر فشارهای بین‌المللی قرار دارد. در ماه مارس بود که دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه فرمان دستگیری پوتین را صادر کرد. این دیوان پوتین را به اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرده است.

بیشتر از جهان