وزارت خارجه آمریکا: مشروعیت رژیم طالبان به رفتارشان با زنان بستگی دارد

ودانت پاتل: ما همچنان ابزارهایی در اختیار داریم تا طالبان را پاسخگو کنیم

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد، در یک نشست خبری‌ در واشینگتن گفت که به رسمیت شناختن رژیم طالبان در جامعه جهانی، به رفتار این رژیم با زنان افغان بستگی دارد.

پاتل در پاسخ به پرسشی در مورد برخورد دولت آمریکا با رژیم طالبان گفت: «ما همچنان ابزارهایی در اختیار داریم تا طالبان را پاسخگو کنیم.»

پاتل در حالی بر پاسخگو کردن طالبان تاکید کرد که در نزدیک به دو سالی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، دولت آمریکا به‌صورت پیوسته به افغانستان کمک‌های مالی ارائه کرده و بر تعامل با طالبان تاکید کرده است.

هرچند شماری از سران رژیم طالبان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند، ازجمله سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و خلیل‌الرحمان حقانی، عضو ارشد این شبکه که اکنون در مسندهای وزارت داخله (کشور) و مهاجران کار می‌کنند در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارند، اما علیه آنان اقدامی صورت نگرفته است. این دو عضو ارشد طالبان، به قتل شهروندان آمریکایی و کشتار غیرنظامیان در افغانستان متهم‌اند. دولت آمریکا برای ارائه اطلاعاتی که به بازداشت یا کشته شدن این دو شخص منجر شود، از پنج تا ۱۰ میلیون دلار پاداش می‌دهد.

با این حال، ایالات متحده هنوز رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است و همواره بر تشکیل دولت فراگیر، رعایت حقوق زنان، عملی کردن توافقنامه دوحه و پایبندی طالبان به معاهدات امضا شده میان جامعه جهانی و افغانستان در زمینه حقوق بشر تاکید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ودانت پاتل در مورد رعایت حقوق بشر در ازای به رسمیت شناختن طالبان، افزود: «این یک نکته کلیدی است، زیرا به تمایل اعلام شده آن‌ها برای پذیرش و مشروعیت بین‌المللی مربوط می‌شود و تا زمانی که نیمی از جمعیت افغانستان مانند نیمی دیگر از حقوق، مزایا و دسترسی برخوردار نباشند، نه‌تنها آینده افغانستان به عقب می‌رود، بلکه وضعیت دشوار همچنان باقی می‌ماند.»

وزارت خارجه آمریکا در حالی مسئله به رسمیت شناختن طالبان را تنها به برخورد این گروه با زنان مشروط می‌داند که بر اساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، طالبان همچنان با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی ارتباط نزدیک دارند و افغانستان تحت سلطه این گروه، به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش درباره استقرار موقت متقاضیان ویزای ویژه مهاجرت به آمریکا در فیلیپین و موضع دولت فیلیپین در‌این‌باره گفت که با مقام‌های آمریکایی و مقام‌های دولت فیلیپین در تماس‌اند و برای کمک به متحدان افغان از هیچ‌ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

پاتل با تصریح اینکه «به حمایت از هزاران افغان دلیری که در طول دو دهه گذشته در کنار ایالات متحده ایستادند، متعهد هستیم»، از ارائه جزئیات درباره استقرار موقت افغان‌های متقاضی مهاجرت به آمریکا در فیلیپین خودداری کرد.

اخیرا مقام‌های فیلیپینی ازجمله معاون رئیس‌جمهوری این کشور گفت که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، با اسکان موقت افغان‌ها در این کشور مخالف است.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و خروج آشفته نیروهای آمریکایی و ناتو از کابل، حدود ۹۷ هزار شهروند افغان به‌دلیل اینکه هدف تهدید و تعقیب نیروهای طالبان بودند، به آمریکا منتقل شدند. با گذشت نزدیک به دو سال، هنوز هزاران شهروند افغان که در طول ۲۰ سال حضور نظامی ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان با نهادهای نظامی و غیرنظامی غربی کار کردند، در معرض تهدید طالبان قرار دارند و در انتظار دریافت ویزا و ورود به کشورهایی مانند آمریکا به سر می‌برند.