حسین امیرعبداللهیان در ابوظبی با رئیس امارات متحده عربی دیدار کرد

جمهوری اسلامی قصد دارد با کمک کشورهای حوزه خلیج‌ فارس، احیای برجام را کلید بزند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در چهارمین سفر خود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روز پنجشنبه یکم تیرماه، وارد ابوظبی شد و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی سفر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را از روز دوشنبه و با سفر یک‌روزه به قطر آغاز کرد و سپس به عمان، کویت و امارات متحده عربی رفت.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، بدون اشاره به جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با شیخ محمد بن زاید آل نهیان نوشت که دو طرف درباره «مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی» در ابعاد سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی گفت‌وگو کردند.

برمبنای این گزارش، دو طرف در‌خصوص هماهنگی، برنامه‌ریزی و اقدام مشترک برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی توافق داشتند و در این دیدار درباره برخی موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تبادل‌نظر کردند.

خبرگزاری فارس نوشت شیخ محمد بن زاید ضمن اعلام آمادگی برای سفر به ایران، از ابراهیم رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد. این دومین سفر امیرعبداللهیان به امارات متحده عربی است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اردیبهشت سال گذشته، برای حضور در مراسم یادبود رئیس فقید امارات متحده عربی به این کشور سفر کرد و پس از آن در توییتی مدعی شد «صفحه جدیدی» در روابط ایران و امارات گشوده شده است.

به‌رغم ادعای امیرعبداللهیان، شواهد آشکار می‌کند امارات متحده عربی پس از توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در پکن، در‌خصوص توسعه روابط با تهران اعلام آمادگی کرد.

ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولتی به‌تناوب ادعای «همسایه محوری» دولت سیزدهم را مطرح می‌کنند، اما اخبار درز کرده از گفت‌وگوها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی قصد دارد با کمک کشورهای حوزه خلیج‌ فارس، احیای برجام را کلید بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های اخیر خبرهایی منتشر شد که از میانجیگری قطر و عمان در مذاکرات بین تهران و واشینگتن پرده برمی‌داشت. سی‌ان‌ان به‌تازگی به نقل از منابع آگاه نوشت هم‌زمان با باقری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هم در قطر حضور داشت و با مقام‌های این کشور دیدار کرد.

به گفته منبع سی‌ان‌ان، مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا با حمایت قطری‌ها ادامه یافت و فضای مثبتی برقرار شد. در این گزارش به پیشرفت در برخی موضوعات مربوط به توافق هسته‌ای و مبادله زندانیان نیز اشاره شده است.

هم‌زمان با سفرهای امیرعبداللهیان به کشورهای خلیج‌فارس، رسانه‌ها از پررنگ شدن دوباره نقش انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای خبر دادند. مورا نیز تصاویری از دیدارش با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توییتر منتشر کرد و نوشت دو طرف دیدارهایی «فشرده» در مورد «گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و ازجمله راه پیشروی در موضوع برجام» داشتند.

 او افزود «مبادلات خوبی» درباره خلیج فارس‌، ازجمله در موضوع راهبرد اتحادیه اروپا، توافق تهران و ریاض و انتصاب نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا برای منطقه خلیج‌فارس نیز صورت گرفت.