امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر کویت دیدار کرد

از جمله دیدارهای مهم امیرعبداللهیان در این تور سیاسی دیدار با محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن، در پایتخت عمان، بود

استقبال وزیر امور خارجه عمان از حسین امیرعبداللهیان در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ -- AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر خود به منطقه خلیج فارس، روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، وارد کویت شد. سفر او دوشنبه شب با رفتن به قطر و سپس عمان آغاز شد. او قرار است بعد از کویت به امارات متحده عربی برود. امیرعبداللهیان در این نخستین سفر خود به کویت، با شیخ احمد نواف، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.

از جمله دیدارهای مهم امیرعبداللهیان در این سفر دیدار با محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد جنبش حوثی‌های یمن، در مسقط، پایتخت عمان، بود. جنبش حوثی متشکل از شیعیان زیدی یمن است و در جریان جنگ داخلی یمن، دولتی در صنعا تشکیل داده که مورد حمایت و شناسایی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امیرعبداللهیان و عبدالسلام راجع به آخرین تحولات جنگ یمن گفت‌وگو کردند. به گزارش تلویزیون «المسیره» حوثی‌ها، این جلسه سه‌شنبه شب در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط صورت گرفت. اما حوثی‌ها هیچ جزئیاتی در مورد محتوای این دیدار منتشر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اخیرا روابط دیپلماتیک خود را مجددا برقرار کردند و انتظار می‌رود مذاکرات‌ آن‌ها بر مسیر جنگ داخلی در یمن نیز اثر بگذارد. پادشاهی عربستان سعودی حامی اصلی دولت قانونی یمن مستقر در عدن بوده است. امارات نیز از دیگر کشورهای عمده درگیر در این تخاصم است که از گروه‌های مستقر در جنوب یمن پشتیبانی می‌کند.

امیرعبداللهیان صبح چهارشنبه در توییتر نوشت:‌ «پس از تکمیل گفت‌وگو‌ها و پیگیری آخرین وضعیت مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای در قطر و عمان اکنون به کویت سفر کردم و سپس عازم امارات متحده عربی خواهم بود. همگرایی و حل چالش‌ها با مشارکت دسته‌جمعی کشورهای منطقه‌، مطلوب‌ترین مسیر برای تحقق پیشرفت ملت‌ها و تامین امنیت در خلیج فارس است.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سفر خود فقط از رفتن به قطر و عمان خبر داده بود. سفر به کویت و امارات ظاهرا بعدا به برنامه افزوده شده است. او در جریان سفر به عمان با همتای عمانی‌اش بدر ابوالسعیدی نیز دیدار کرد. حضور او در قطر هم‌زمان با حضور انریکه مورا، معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا، بود که در مذاکراتی مجزا با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کرد.

مورا در توییتی نوشت دو طرف دیدارهایی «فشرده» در مورد «گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله راه پیشروی در موضوع برجام» داشتند. او افزود «مبادلات خوبی درباره خلیج [فارس]» نیز صورت گرفت، از جمله در موضوع راهبرد اتحادیه اروپا، توافق تهران و ریاض، و انتصاب نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا برای منطقه خلیج فارس.