«برگزیت فاجعه‌ای اقتصادی برای روابط تجاری بریتانیا و آلمان بود»

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روابط تجاری این کشور با آلمان به‌طور محسوسی کاهش یافته است

بریتانیا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای داد -Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

اقتصاددانان آلمانی می‌گویند برگزیت یک «فاجعه اقتصادی» برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین بریتانیا و آلمان بوده و به کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان و کاهش اهمیت بریتانیا به عنوان یک شریک تجاری منجر شده است.

بریتانیا در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و در آغاز سال ۲۰۲۱ از بازار واحد اتحادیه اروپا خارج شد.

فولکر تریر، رئیس تجارت خارجی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK) روز پنجشنبه، ۲۲ ژوئن به رویترز گفت: «برگزیت یک فاجعه اقتصادی برای هر دو طرف است.»

سال گذشته، ارزش صادرات کالاهای آلمان به بریتانیا به ۷۳.۸ میلیارد یورو رسید که ۱۴.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ بود.

فولکر تریر گفت: «در سال رفراندوم، بریتانیا سومین بازار مهم صادراتی آلمان بود، اما تا سال ۲۰۲۲ این کشور به رده هشتم سقوط کرد.»

او افزود: «از آن زمان تا کنون، براساس میزان صادرات و واردات ترکیبی، بریتانیا به عنوان یک شریک تجاری اهمیت بیشتری را از دست داده و از رتبه پنجم به رده یازدهم سقوط کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حجم سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در بریتانیا نیز کاهش یافته است. میزان این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴۰ میلیارد یورو بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۱۶.۱ درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، در حال حاضر حدود دو هزار و  ۱۶۳ شرکت آلمانی در بریتانیا فعال هستند که این میزان، ۵.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ است.

در همین حال، بسیاری از شرکت‌های بریتانیایی در سال‌های اخیر در آلمان مستقر شده‌اند. سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTAI)، که به شرکت‌های بین‌المللی برای راه‌اندازی تجارت خود در آلمان کمک می‌کند، از زمان رای‌گیری برگزیت، بیش از هزار کسب و کار جدید از بریتانیا را به آلمان هدایت کرده است.

تنها در سال گذشته ۱۷۰ شرکت بریتانیایی برای فعالیت در آلمان اقدام کردند. به این‌ترتیب، پس از آمریکا و سوئیس، بریتانیایی‌ها بیشترین تقاضا برای فعالیت در آلمان را داشته‌اند.

رابرت هرمان، مدیر عامل سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان، به رویترز گفت: «ما انتظار داریم که درخواست‌ها از بریتانیا در سطح بالایی باقی بماند.»

برای شرکت‌های بریتانیایی مهم است که در اتحادیه اروپا جای پایی داشته باشند.

بیشتر از جهان