آخرین نظرسنجی‌ها: دسنتیس جمهوری‌خواه برای غلبه بر بایدن بخت بیشتری دارد

بر اساس نظرسنجی دیلی‌میل، ۷۱ درصد رای‌دهندگان دموکرات بایدن را برای ریاست‌جمهوری پیر می‌دانند

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاــ AFP

آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نشان می‌دهد که ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، در رقابت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای رسیدن به کاخ سفید بهتر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، ظاهر شده است.

نیویورک‌پست با استناد به آخرین نظرسنجی دیلی‌میل نوشت که ران دسنتیس در مقایسه با دونالد ترامپ، برای شکست دادن جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو بخت بیشتری دارد.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بایدن از تمامی رقبای جمهوری‌خواه به جز دسنتیس پیشی گرفته اما با ۴۳ درصد آرا، از دسنتیس با ۴۴ درصد آرا عقب‌تر است. نظرسنجی ریل‌کلیرپالیتیکس نیز نتایج مشابهی گزارش کرده است. بر اساس این نظر‌سنجی، فرماندار فلوریدا ۱.۳ درصد از جو بایدن جلو‌تر است.

برخی تحلیلگران جمهوری‌خواه نگران‌اند مشکلات حقوقی فزاینده دونالد ترامپ از جمله کیفرخواست او شامل ۳۷ اتهام نظیر نگهداری اسناد محرمانه به روی گرداندن رای‌دهندگان از او در انتخابات عمومی منجر شود. با این‌ حال، تیم کارزار انتخاباتی ترامپ در واکنش به این نگرانی‌ها، با استناد به آخرین نظرسنجی‌ها یادآور شد که او با ۳۲.۷ درصد آرا همچنان از سایر رقبای جمهوری خواه پیش‌ است.

بنا به نظرسنجی دیلی‌میل که بین ۱۲ تا ۱۵ ژوئن از یک هزار نمونه انجام شد، ترامپ با ۴۴ درصد از بایدن با ۴۶ درصد عقب‌تر است. این در حالی است که نظرسنجی هاروارد و هریس یک ماه پیش با مقایسه محبوبیت دو نامزد اصلی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، احتمال پیروزی دونالد ترامپ را هفت درصد بیش از رقیب اصلی او، جو بایدن، پیش‌بینی کرده بود. البته زمان آبستن تحولات زیادی است و معلوم نیست تا یک سال دیگر چه روی خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر نظرسنجی‌ها نیز حاکی از آن است که بایدن در مقایسه با رقبا وضع بهتری دارد. مایک پنس، معاون وقت رئیس‌جمهوری سابق، با ۳۸ درصد از بایدن با ۴۱ درصد عقب‌تر است. کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی با ۳۲ درصد، از بایدن با ۳۹ درصد فاصله دارد. در همین حال نظرسنجی ریل‌کلیرپالیتیکس حاکی از پیشتازی ۱.۸ درصدی ترامپ از بایدن است.

آن‌طور که نظر‌سنجی دیلی‌میل و شرکا نشان می‌دهد بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات در مورد سن بایدن احتیاط پیشه می‌کنند. بایدن ۸۰ ساله پیرترین رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده است و در صورت انتخاب مجدد، دوران ریاست‌جمهوری‌اش در بهترین حالت، در ۸۶ سالگی او پایان خواهد یافت.

بر اساس این نظرسنجی، ۷۱ درصد رای‌دهندگان آمریکایی و نیمی‌ از دموکرات‌ها بایدن را برای ریاست‌جمهوری پیر می‌دانند. ۱۵ درصد هم در مورد شرایط سنی او تردید دارند و تنها ۱۴ درصد سن او را مناسب ارزیابی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا‌ که ۲۴ مه رسما وارد رقابت‌های درون حزبی شد، در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان رقیبی جدی برای دونالد ترامپ، هم‌حزبی‌اش، محسوب می‌شود. در صورت پیروزی‌ ران دسنتیس، جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده رقابت بسیار دشواری پیش رو خواهد داشت. به‌ویژه که فرماندار فلوریدا در این کارزار همسری خوش‌پوش در کنار خود دارد که به تعبیر برخی تحلیلگران می‌تواند همچون «سلاحی مخفی» عمل کند.

بیشتر از جهان