کنسولگری روسیه در اورشلیم در پنج تا ده سال آینده شروع به کار می‌کند

هنگامی که دولت ترامپ شهر اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) را «پایتخت اسرائیل» معرفی کرد، پوتین این اقدام ‏دولت ترامپ را نگران‌کننده و مغایر با چشم‌انداز صلح دانست

سفارت روسیه در اسرائیل روز جمعه اعلام کرد دفتر نمایندگی خدمات کنسولی آن کشور در مرکز شهر اورشلیم (بیت‌المقدس)  افتتاح خواهد شد. قرار است این دفتر سیاسی دولت روسیه در پنج تا ده سال آینده ساخته شود و شروع به کار کند.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد ۱۴۰۲) به‌نقل از بیانیه مطبوعاتی سفارت روسیه در تل‌آویو نوشت که ساختمان کنسولگری اسرائیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) در قطعه زمینی ساخته می‌شود که روسیه در نیمه دوم قرن نوزدهم، در سال ۱۸۸۵، در منطقه غربی شهر خریداری کرده است. این محل در حال حاضر پارکینگ خودرو است.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، از این تصمیم دولت روسیه استقبال کرد و آن را دستاوردی برای وزارت خارجه اسرائیل خواند که خواهان افزایش شمار نمایندگی‌های سیاسی-دیپلماتیک کشورهای خارجی در اورشلیم (بیت‌المقدس) است.

وضعیت حقوقی شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) یکی از بزرگ‌ترین موانع دستیابی به صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است. اسرائیل مناطق شرق بیت‌المقدس را در سال ۱۹۶۷ تصرف و ضمیمه دیگر مناطق خود کرد.

بیشتر سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی هنوز در تل‌آویو مستقر است. اما، بعد از تصمیم دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به‌عنوان «پایتخت اسرائیل»، چهار سفارتخانه در آن شهر شروع به کار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت روسیه در تل‌آویو در بخش دیگری از بیانیه روز جمعه خود گفت که بازگشایی دفتر کنسولی در اورشلیم (بیت‌المقدس)، به‌عنوان نمایندگی رسمی دولت روسیه در کشور اسرائیل، بخشی از «مسیر تغییرناپذیر» کرملین برای دستیابی به «راه‌حل منصفانه» برای بحران فلسطین-اسرائیل است.

هنگامی که دولت ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد شهر اورشلیم‌ را به‌عنوان «پایتخت اسرائیل» به ‌رسمیت می‌شناسد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ضمن ابراز نگرانی از آن تصمیم دولت ترامپ گفت: «چنین اقدامی می‌تواند چشم‌انداز صلح در خاورمیانه را از میان ببرد.»

خبر بازگشایی کنسولگری روسیه در شهر اورشلیم یک روز پس از آن منتشر شد که وب‌‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست غیرعلنی روز چهارشنبه با اعضای کمیته امنیتی و روابط خارجی پارلمان به آن‌ها گفته است که دولت او بر سر همکاری‌های نظامی مسکو با جمهوری اسلامی ایران به مقام‌های کرملین اعتراض کرده است.

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، دولت اسرائیل، در مقایسه با متحدان غربی خود، به‌طور مشخص آمریکا، در مجموع موضع محتاطانه‌ای در برابر مسکو داشته است و از ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته برای ارتش اوکراین خودداری کرده است. 

بیشتر از جهان