نگرانی ساکنان تخار از حضور شبه‌نظامیان پاکستان در امتداد مرز با تاجیکستان

اعضای تحریک طالبان پاکستان در شهرستان‌های دشت قلعه و خواجه بهاءالدین و درقد ‏مستقر شده‌اند

اعضای تحریک طالبان پاکستان، در یکی از مراکز آموزش نظامی-عمر میدیا

منابع مطلع در تخار در شمال‎‌شرق افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که در یک هفته اخیر، حدود ۱۲۰ عضو تحریک طالبان پاکستان در شهرستان‌های دشت قلعه و خواجه بهاءالدین و درقد مستقر شده‌اند. این افراد، که مجهز به سلاح‌های سبک و سنگنین و سوار بر خودروهای وانت هستند، از یک هفته پیش وارد تخار شده‌اند.

یک منبع در دشت قلعه گفت که گروهی از این افراد در خانه مامور حسن، رئیس شورای صلح در دولت پیشین افغانستان در تخار، مستقر شده‌اند. مامور حسن در رژیم طالبان مقام و مسئولیتی ندارد. او پیش از این عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بود.

منبع مزبور شمار اعضای تحریک طالبان پاکستان را که وارد تخار شده‌اند «حدود ۱۲۰ نفر» گفت که در ۱۰ گروه ۱۲ نفری و جداگانه وارد آن استان شده‌اند. این منبع تصریح کرد که افراد مستقر شده در دشت قلعه و خواجه بهاءالدین و درقد کلاه‌هایی با نشان تی‌تی‌پی «TTP» بر سر دارند و باعث ترس و وحشت ساکنان بومی شده‌اند.

به گفته یکی دیگر از منابع، شماری از اعضای تحریک طالبان پاکستان در قرارگاه‌های نظامی طالبان در امتداد مرز با تاجیکستان مستقر شده‌اند و قرار است شماری دیگر از اعضای این گروه نیز وارد تخار شوند.

یک هفته قبل، منابعی در شهر شبرغان در شمال افغانستان نیز از حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان در آن شهر خبر دادند و گفتند که گروهی از این افراد در «کوچه گدام» در مرکز شهر شبرغان مستقر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استقرار اعضای تحریک طالبان پاکستان در شمال افغانستان، هم‌زمان با سفر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر قدرتمند رژیم طالبان، صورت می‌گیرد. حقانی روابط نزدیک و تنگاتنگی با تحریک طالبان پاکستان دارد و در سال ۲۰۲۱، یک رشته گفت‌وگوهای صلح میان طالبان پاکستانی و دولت آن کشور را در کابل میزبانی کرد.

در یک هفته اخیر، حقانی برای نخستین بار به استان‌های شمال افغانستان سفر کرد و تا کنون از شهرهای مزار شریف، شبرغان، سرپل، پلخمری، تالقان، و ایبک دیدن کرده است.

پیش از سفر حقانی به شمال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مصاحبه‌ای گفت که طرح انتقال مهاجران وزیرستانی از امتداد مرز افغانستان و پاکستان به دیگر نقاط افغانستان، از جمله شمال آن کشور، نهایی شده است. سخنگوی طالبان این اقدام را «تصمیمی بر اساس منافع مشترک پاکستان و افغانستان» خواند و مدعی شد که آن عده از مهاجران وزیرستانی به دیگر نقاط منتقل می‌شوند که باعث «تشویش‌ دولت پاکستان» شده‌اند.

او از اعضای تحریک طالبان پاکستان نام نبرد، اما پیش از آن، رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، در مصاحبه با بخش اردوی صدای آمریکا گفته بود که طالبان به دولت پاکستان پیشنهاد کرده‌اند که حاضرند در ازای پول، اعضای تحریک طالبان پاکستان را از پنا‌هگاه‌هایشان در شرق آن کشور به نقاط دورتر منتقل کنند.

پاکستان از بدخشان در شمال شرق افغانستان تا نیمروز در غرب افغانستان با این کشور مرز دارد. به نظر می‌رسد تنها منطقه برای استقرار طالبان پاکستان که از مرز آن کشور دور باشد، شمال افغانستان است. با این حال، هنوز مشخص نیست که دولت پاکستان حاضر به پرداخت پول به رژیم طالبان در کابل برای انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به شمال این کشور شده است یا خیر.

در دو سال گذشته و در پی به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، میزان حملات تروریستی در پاکستان افزایش کم‌سابقه‌ای یافته است. مقام‌های پاکستانی بارها گفته‌اند پناهگاه افرادی که در شهرهای آن کشور دست به حملات تروریستی می‌زنند در افغانستان است.

پس از آنکه خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، همراه با ژنرال نجیم انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی (آی‌اس‌آی) پاکستان، به کابل سفر کرد تا در مورد نگرانی‌های امنیتی با طالبان صحبت کند، رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که مقام‌های طالبان افغان به دولت پاکستان پیشنهاد کرده‌اند که حاضرند در ازای پول، اعضای تحریک طالبان پاکستان را از مرز آن کشور دور کنند.

با این حال، انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان، که پیشینه پیوستن به داعش خراسان را نیز دارند، باعث نگرانی‌های گسترده در میان ساکنان شمال افغانستان شده است. تا کنون، جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی، و شورای عالی مقاومت ملی با انتشار اعلامیه‌هایی به این طرح واکنش نشان داده و هشدار داده‌اند که این اقدام طالبان باعث تقویت تروریسم و بر هم خوردن بافت جمعیتی شمال افغانستان می‎شود.

پیش از این گزارش شده بود که اعضای تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، و جماعت انصارالله تاجیکستان نیز در شمال افغانستان حضور دارند و از حمایت طالبان برخوردارند.

بیشتر از جهان