کوزوو کنترل مرزی با صربستان را تشدید کرد

آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا تلاش برای کمک به حل مناقشه کوزوو و صربستان را افزایش داده‌اند

درگیری‌های خوشنت‌آمیز همچنان در شهرهای شمالی کوزوو ادامه دارد- STRINGER / AFP

کوزوو پس از دستگیری سه افسر پلیس این کشور به دست نیروهای صربستان، کنترل مرزهای خود با همسایه‌اش را تشدید کرده است. آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، روز پنجشنبه ۲۴ خرداد، خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شد. مقام‌های بلگراد و پریشتینا ادعاهای مختلفی از دستگیری این سه پلیس ارائه داده‌اند و هر دو طرف یکدیگر را به عبور غیرقانونی از مرز متهم کرده‌اند. این واقعه، تنش‌‌های موجود میان صربستان و کوزوو را که پیش از این جزئی از صربستان بود، به‌شدت افزایش داده است.

گذرگاه مرزی ورداره، بزرگ‌ترین گذرگاه بین صربستان و کوزوو، روز پنجشنبه شاهد ترافیک شدید بود، چراکه دولت کوزوو تصمیم گرفت ورود تمام کامیون‌ها با پلاک صربستان یا با کالاهای صربستان به کوزوو را ممنوع کند. با وجود اینکه دولت کوزوو اعلام کرد که ورود همه وسایل نقلیه صربستان، از جمله اتومبیل‌ها را ممنوع می‌کند، یک خبرنگار رویترز شاهد عبور وسایل نقلیه کوچک با پلاک صربستان از مرز بوده است.

آلبین کورتی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «به دلیل نگرانی‌های امنیتی، به‌منظور یک گام فوری، کنترل مرزی با صربستان بیشتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، گفته است که این سه افسر پلیس کوزوو در عمق خاک صربستان دستگیر شده‌اند. او با سفیران ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا، دیدار کرد. الکساندر ووچیچ گفت: «من با نمایندگان اتحادیه اروپا و سفرا صحبت کردم و از آن‌ها خواستم تا هر کاری که در توان دارند انجام دهند تا کورتی را از آغاز یک جنگ دیگر در منطقه بالکان بازدارند.»

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه، اتحادیه اروپا اعلام کرد که با اقدامات تنبیهی علیه دولت کورتی موافقت کرده و او را به انجام ندادن اقدامات لازم برای جلوگیری از  گسترش بحران متهم کرده است.

صربستان و کوزوو سال‌هاست که با یکدیگر اختلاف دارند و بلگراد از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو که در سال ۲۰۰۸ اعلام شد، خودداری کرده است. تازه‌ترین مورد خشونت‌ها در نزدیکی مرز مشترک این دو کشور، ترس از تجدید درگیری ۱۹۹۸-۱۹۹۹ در کوزوو را برانگیخته است. آن درگیری‌ها جان بیش از ۱۰ هزار نفر را که اکثرشان آلبانیایی بودند گرفت. اکنون کوزوو و صربستان مرز مشترک ۴۰۰ کیلومتری دارند که تاکنون به‌وضوح مشخص نشده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا تلاش برای کمک به حل مناقشه کوزوو و صربستان را افزایش داده‌اند. در شرایطی که جنگ روسیه در اوکراین موضوع اصلی نگرانی‌ آنان در اروپا است، این دو قدرت مایل نیستند تحولات خشونت‌آمیز دیگری ثبات اروپا را به خطر اندازد. پیش از این اتحادیه اروپا عادی کردن روابط صربستان و کوزوو را پیش‌شرط روند پیوستن آن‌ها به این اتحادیه قرار داده بود. 

بیشتر از جهان