اعتصاب‌ گسترده بازاریان؛ مردم سقز و بوکان شهر را تعطیل کردند

معترضان می‌گویند نهادهای حکومتی اجازه اعمال تغییرات در آرامستان آیچی را ندارند

اهالی سقز روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد در حمایت از خانواده‌های دادخواهی که بازداشت شده‌اند و نیز در اعتراض به تغییر هدفمند آرامستان آیچی به‌خصوص اطراف مزار مهسا امینی، به صورت گسترده اعتصاب کردند و مغازه‌هایشان را بستند.

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه شهرداری سقز قصد دارد با جمع‌آوری سایه‌بان‌ها و آلاچیق‌ها در آرامستان آیچی و مسدود کردن مسیر ورود خودرو به این آرامستان، مزار مهسا امینی را از دسترس خارج کند. در آرامستان آیچی علاوه بر مهسا امینی، شماری دیگر از جان‌باختگان خیزش انقلابی هم به خاک سپرده شده‌اند.

از طرفی روز جمعه ۱۹ خرداد، شماری از خانواده‌های دادخواه که بر مزار دانیال پابندی، نوجوان به‌خاک‌سپرده‌شده در آرامستان آیچی، تجمع کرده بودند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. برخی از آن‌ها کمی بعد آزاد شدند اما تعدادی دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در پی این اقدام‌ها و برقراری جو امنیتی در سقز، در روز سه‌شنبه فراخوانی برای اعتصاب منتشر شد. ویدیوها و تصاویر منتشرشده از این شهر در رسانه‌های اجتماعی پیوستن گسترده بازاریان و کسبه به اعتصاب عمومی را نشان می‌دهد. گزارش‌های میدانی نیز از تعطیلی کامل شهر در این روز حکایت دارد.

یکی از مغازه‌داران در خیابان جمهوری سقز که از فعالیت‌های روزمره‌اش امتناع کرده بود، به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، گفت که نهادهای متولی از جمله شهرداری‌ قصد دارند آلاچیق‌های آرامستان آیچی را جمع‌آوری کنند؛ در حالی‌ که زمین‌های آرامستان اهدایی‌اند و شهرداری و دیگر نهادها حق ندارند در آن‌ها تغییراتی اعمال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با اعتصاب گسترده روز سه‌شنبه در سقز، کسبه و بازاریان بوکان نیز در همراهی و حمایت از مردم این شهر اعتصاب و کسب‌وکارهای خود را تعطیل کردند.

در اردبیل نیز شماری از کسبه و بازاریان اعتصاب و تجمع اعتراضی برگزار کردند. افزایش اجاره‌بهای مسکن، گرانی‌های سرسام‌آور و اخذ مالیات‌های سنگین دلایل اعتراض و اعتصاب کسبه و بازاریان اردبیل اعلام شد.

اعتراض‌ کارگران، بازنشستگان، فعالان صنفی و معلمان در دیگر نقاط ایران نیز کماکان ادامه دارد. روز سه‌شنبه، جمعی از کارگران شرکت سیمان دورود در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان و تصمیم دولت برای افزایش سن بازنشستگی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کشاورزان شهرستان چناران نیز در اعتراض به اجرای مصوبه قطعی سه روز در هفته برق چاه‌های آب تحصن کردند.

این اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در حالی ادامه دارند که کمتر از یک ماه پیش نیز اعتصاب گسترده کارگران پیمانی نفت و گاز در مناطق مختلف ایران برگزار شد. شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، روز شنبه ۲۰ خرداد در بیانیه‌ای از ادامه اعتصاب‌ها طی هفته‌های آینده خبر داد و اعلام کرد که دور بعدی اعتراض‌ها «قدرتمندتر» و «متحدتر» برگزار می‌شود.