با تیراندازی ماموران، اعتراضات سقز به خون کشیده شد

براساس برخی گزارش‌ها دست کم ۱۳ نفر از جمله دو نوجوان و سه زن هدف گلوله قرار گرفته‌اند

نیروهای امنیتی در سقز به سمت عزاداران و معترضان به قتل مهسا امینی معروف به ژینا تیراندازی و عده‌ای را زخمی کردند.

تا لحظه تنظیم گزارش هنوز خبر موثقی درباره تعداد مجروحان منتشر نشده است. اما سایت «هه‌نگاو» از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر در پی شلیک نیروهای امنیتی خبر داده و حال یکی از مجروحان را وخیم اعلام کرده است. در میان مجروحان ۲ نوجوان زیر ۱۸ سال و ۳ زن زخمی نیز دیده شده‌اند. همزمان با بالا رفتن تعداد زخمی‌های این حادثه تمامی راه‌های ارتباطی با سقز بسته شده است.

ماموران امنیتی اعتراضات را پس از آن به خشونت کشاندند که هزاران نفر از مردم معترض سقز پس از به خاک سپردن پیکر مهسا، مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر دادند.

معترضان در اعتراض به کشته شدن ژینا شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» «زن، زندگی، آزادی» «شهید نمی‌میرد» و «‌قتل به خاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری»

در جریان تجمع معترضان به کشتن مهسا امینی مقابل فرمانداری سقز نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم معترضان و دور کردن آن‌ها از این منطقه  کردند.

نیروهای پلیس پس از پرتاب گاز اشک آور میان معترضان که با عدم عقب‌نشینی مردم همراه بود، اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت مردم معترض کردند.

بنابر اطلاع وبسایت هه‌نگاو، حفظ امنیت شهر سقز به شورای تامین شهر سپرده شده است و با سلب اختیار از فرماندار، مدیر اطلاعات سقز موسی دلشادلو دستور تیراندازی را صادر کرده است. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تعدادی از شهروندان مورد اصابت این گلوله‌ها قرار گرفتند و به بیمارستان برده شدند.

بنا بر گزارش‌ها رصد وضعیت اینترنت در این شهر حاکی از آن است که اینترنت در شهر سقز با اختلال مواجه شده است. اینترنت اوپراتورهای ایرانسل و همراه اول قطع و فقط اینترنت داخلی قابل دسترس است. اینترنت در شهر مریوان نیز به شدت دچار اختلال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر هه‌نگاو گزارش داد که در سنندج نیز نیروهای امنیتی برای پیشگیری از برپایی تجمع ضمن تماس با فعالان مدنی و زنان، آنان را تهدید کرده‌اند که در هیچ گونه حرکت اعتراضی مشارکت نکنند.

این‌گونه به نظر می‌‎رسد که اعتراضات به کشته شدن ژینا در این منطقه ادامه‌دار خواهد بود. بر همین اساس چند حزب سیاسی کرد با انتشار فراخوانی خواستار اعتصاب عمومی در کردستان در روز دوشنبه، ۲۸ شهریور شدند.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در این فراخوان علاوه بر مرگ مهسا امینی به جان باختن شلیر رسولی که از او به عنوان قربانی تلاش یکی از نیروهای امنیتی برای تجاوز نام برده شده، اشاره شده است. در این بیانیه از تمامی اقشار مردم کردستان، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشر خواسته شده است تا در این اعتصاب سراسری شرکت کنند.

خاکسپاری مهسا

مراسم خاکسپاری مهسا امینی در حالی برگزار شد که صبح روز شنبه نیروهای امنیتی قصد داشتند تا مراسم را زودتر از زمان موعود برگزار کنند که شهروندان سقزی مانع دخالت نیروهای امنیتی در نحوه برگزاری مراسم شدند.

روزنامه هم‌میهن در کانال تلگرامی خود با انتشار گزارشی از مراسم خاکسپاری ژینا اشاره کرد که بعد از مراسم خاکسپاری لیلا عنایت‌زاده، فعال زنان سقزی بیانیه‌ای خواند که در آن آمده بود: «گشت ارشاد باید جمع شود. برابری حقوق زن و مرد بدون همکاری مردان امکان‌پذیر نیست.»

پدربزرگ مهسا امینی نیز در ادامه این مراسم، با گریه شعری از شیرکو بیکس، شاعر کرد خواند؛ شعری با عنوان «تهران برای هیچ‌کس نمی‌خندد». پدر مهسا امینی هم از مردم می‌خواست که نگذارند برای او و خانواده‌اش مشکلی پیش بیاورند. مردم هم پاسخ می‌دادند: نترس، نترس!

دایی مهسا امینی هم در سخنرانی کوتاهی اعلام کرد:« ما کوتاه نمی‌آییم و سر تعظیم فرود نمی‌آوریم.»  

مادر او نیز می‌گفت: «بلند شو ژینا، مردم برای تو آمده‌اند.»

در یکی از ویدیوهای منتشر شده از اعتراضات، دیده می‌شود که برخی از معترضان اقدام به پاره کردن بنرهای خامنه‌ای و پرتاب سنگ به سمت آن کردند.

همچنین تصویر منتشر شده از مزار مهسا امینی در سقز نشان می‌دهد روی سنگی بالای مزار به کردی عبارت «ژینا جان تو نمی‌میری نامت یک نماد می‌شود» نوشته شده است.