گروسی درباره افزایش فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپوریژیا هشدار داد 

«هدف، رسیدن به توافق بر سر یک رشته اصول و تعهدات معین است؛ از جمله حمله نکردن به نیروگاه»

رافائل گروسی گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح در زاپوریژیا تلاش می‌کند- Fredrik DAHL / International Atomic Energy Agency (IAEA) / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین)، گفت که روی یک طرح امنیتی برای نیروگاه اتمی زاپوریژیا کار می‌کند، و درباره افزایش فعالیت‌های نظامی در اطراف آن نیروگاه هشدار داد. 

گروسی طی بازدید از نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روسی است، گفت می‌کوشد به مصالحه‌ای دست یابد که برای مسکو و کی‌یف مناسب باشد.

گروسی در جریان گفت‌وگوهای رسانه‌ای که با سازماندهی مسکو برگزار شد، به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «هدف، رسیدن به توافق بر سر یک رشته اصول و تعهدات معین است؛ از جمله حمله نکردن به نیروگاه.» 

او در عین حال درباره «افزایش» فعالیت نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که روسیه و اوکراین بر سر اصول ایمنی به توافق برسند.

کی‌یف و مسکو یکدیگر را به شلیک به نیروگاه و افزایش خطر وقوع فاجعه متهم کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد خواستار ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات نظامی در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا شده است.

گروسی گفت که همکاران او پیش‌تر برای «امکان ایجاد یک منطقه کاملا مشخص پیرامون نیروگاه»  فعالیت کرده‌اند، و افزود که این امر اینک در حال تکمیل است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت که او و همکارانش «به جای کار روی جنبه های سرزمینی که مشکلات خاصی ایجاد می‌کند، روی مسئله حفاظت تمرکز» می کنند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، سه‌شنبه، ۲۸ مارس، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس هشدار داد که اگر کشورش در جبهه مهم باخموت در شرق پیروز نشود، روسیه می‌تواند تلاش خود را برای جلب حمایت بین‌المللی برای توافقی آغاز کند که ممکن است اوکراین را به سازش‌های ناپذیرفتنی وادارد. 

این گفت‌وگو در قطاری انجام شد که به شهرهایی رفت که صحنه شدیدترین درگیری‌ها بودند و نیروهای اوکراینی توانستند نیروهای روس را از آن‌ها دفع کنند. این قطار که تحت تدابیر سنگین امنیتی حرکت می‌کرد، از جمله به حوالی زاپوریژیا نیز رفت.  

زلنسکی در این گفت‌وگو از رهبر چین که مدت‌ها با روسیه همسو بود، دعوت کرد تا از اوکراین بازدید کند. 

ولودیمیر زلنسکی به اسوشیتدپرس گفت: «اگر باخموت به دست روسیه بیفتد، ولادیمیر پوتین این پیروزی را به غرب، مردم روسیه، چین و ایران خواهد فروخت.»

زلنسکی گفت: «اگر او بوی خون احساس کند و ببیند که ما ضعیف شده‌ایم، مرتب فشار خواهد آورد.»

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در بیش از یک سال پیش، کشورهای غربی با حمایت و تجهيز ارتش اوکراین، به مقاومت هرچه بیشتر آن در مقابل ارتش روسیه کمک کرده‌اند. اوکراین کماکان کنترل کی‌یف را در دست دارد و نیروهای روسیه را از بسیاری از مناطق راهبردی عقب رانده است.