ادعای تیرباران سه متهم به «تجاوز جنسی و قتل» در هرات به دست طالبان

طالبان در دوران نظام سابق افغانستان نیز در مناطق تحت کنترلشان دادگاه صحرایی برپا می‌کردند و متهمان را شلاق می‌زدند، سنگسار می‌کردند و به گلوله می‌بستند

طالبان گفتند که تحقیق پیرامون کشته شدن این سه تن جریان دارد-ایندیپندنت فارسی

منابع مردمی ادعا می‌کنند که نیروهای طالبان سه تن را به اتهام «تجاوز جنسی و قتل» در شهرستان زاول استان هرات روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) تیرباران کردند. 

عکس‌هایی که از این سه تن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که دستانشان از پشت با طناب بسته شده و کشته شدند. 

کشته‌شدگان دو نوجوان و یک جوان بودند که گفته می‌شود محاکمه عادلانه برای آنها انجام نشده است.

یکی از مسئولان طالبان در فرماندهی پلیس این گروه در هرات به ایندیپندنت فارسی گفت که بررسی آن‌ها پیرامون کشته شدن این سه تن جریان دارد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که این افراد به «تجاوز جنسی و قتل یک زن باردار با فرزندش» متهم بودند. 

به گفته‌ او، مشخص نیست که آیا این افراد به دست نیروهای طالبان تیرباران شده‌‌اند یا ساکنان محل. 

این مسئول طالبان گفت که این سه تن به این زن تجاوز جنسی کرده بودند و برای پنهان کردن این حادثه، این زن را کشتند.  

با روی کار آمدن مجدد طالبان در قدرت، بارها حادثه‌های این چنینی رخ داده است. برخی از نیروهای طالبان گمان می‌کنند که می‌توانند عدالت را تامین کنند و به همین دلیل، با روش‌های خشونت‌آمیز افراد را به قتل می‌رسانند. 

انتقادهای جدی به طالبان وارد می‌شود که با عاملان چنین حادثه‌هایی برخورد نمی‌کنند و به همین دلیل، دادگاه‌های صحرایی برپا می‌کنند. 

طالبان در دوران نظام سابق افغانستان نیز در مناطق تحت کنترلشان دادگاه صحرایی برپا می‌کردند و متهمان را شلاق می‌زدند، سنگسار می‌کردند و به گلوله می‌بستند. چندین ویدیو و تصویر از دادگاه‌های صحرایی طالبان و اجرای حکم‌های خشونت‌بار آن‌ها، در فضای مجازی وجود دارد. 

طالبان ادعا می‌کنند که براساس «شریعت اسلامی» حکومت‌ و حکم «قصاص و شلاق» را صادر می‌کنند. 

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در آبان سال جاری به قضات این گروه دستور داد که قوانین شرعی «حدود و قصاص» را اجرا کنند. پس از این دستور، دادگاه‌های طالبان حد شرعی شلاق را برای متهمان اجرا کردند. 

طالبان در دوران نخست حاکمیتشان در افغانستان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز با تشکیل دادگاه‌های صحرایی، حکم‌های اعدام و سنگسار و شلاق و قطع عضو را علیه متهمان اجرا می‌کردند. 

بیشتر از جهان