مقام‌های فرانسوی روسیه را به انجام عملیات گسترده مداخله مجازی متهم کردند

کاترین کولونا: پاریس با متحدانش برای شکست «جنگ هیبریدی» به رهبری روسیه، همکاری نزدیک دارد

وزیر خارجه فرانسه در دوحه، ۸ ژوئن ۲۰۲۳ - KARIM JAAFAR/AFP

فرانسه روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، روسیه را به انجام عملیات گسترده مداخله دیجیتال با انتشار مقاله‌های دروغین از روزنامه‌های مهم فرانسوی با محتوای خصمانه علیه اوکراین، متهم کرد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه، در بیانیه‌ای گفت که پاریس با متحدانش برای شکست جنگ هیبریدی به رهبری روسیه، همکاری نزدیک دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه فرانسه این اقدام روسیه را مرحله جدیدی از جنگ هیبریدی مسکو علیه غرب و «اقدام ناشایست یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل» توصیف کرد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، در بیانیه‌ای که سخنگوی او برای خبرنگاران خواند، گفت: «مقام‌های فرانسوی یک کارزار دیجیتال دستکاری اطلاعات علیه فرانسه را فاش کردند که عوامل روسیه در آن دخیل‌اند و در جریان آن، نهادهای دولتی یا نهادهای وابسته به دولت روسیه در گسترش اطلاعات نادرست مشارکت داشتند.»

آن‌کلر لژاندر، سخنگوی کولونا، گفت که این کارزار چندین وب‌سایت رسانه‌ای و همچنین وب‌سایت‌های وزارت امور خارجه و سایر وب‌سایت‌های دولتی را با ایجاد نسخه‌های بدل این وب‌سایت‌ها، هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس تاکنون در مورد نسبت دادن حمله‌های دیجیتالی به دولت‌ها از دکترین محتاطانه پیروی کرده است.

کولونا در بیانیه خود گفت: «مشارکت سفارت‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی روسیه که فعالانه در تقویت این کارزار از جمله از طریق حساب‌های سازمانی خود در رسانه‌های اجتماعی، شرکت کرده‌اند، نشان دیگری از استراتژی ترکیبی‌ایی است که روسیه برای از بین بردن شرایط یک گفت‌وگوی دموکراتیک به اجرا گذاشته است.»

یک منبع امنیتی درگیر دراین پرونده به خبرگزاری فرانسه گفت این عملیات روسیه که دولت فرانسه رونمایی کرد، به‌طور اخص مرحله دوم یک کارزار از قبل شناخته‌شده اما با شیوه‌های پیچیده‌تر برای دور زدن اقدام‌های متقابل و کمتر قابل رویت روسیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این عملیات «دوپل گانگر» یا «همزاد» (در برخی فولکورهای اروپایی «دوپل گانگر» همزاد شیطانی یک شخص است) نام دارد که سازمان اروپایی «دیس‌انفو لب» و غول آمریکایی «متا» آن را قبلا در سال ۲۰۲۲ مستند کرده بودند.

در پایان ماه سپتامر، شرکتد مادر فیسبوک اعلام کرد که یک عملیات «نفوذ مخفی» از روسیه بر روی پلتفرم خود را خنثی کرده است. این عملیات برای افزایش دیدن این مقالات که حاوی اطلاعات نادرست بودند، انجام می‌گرفت و شرکت‌هایی که این اقدام را ترویج می‌کردند برای افزایش دیده شدن این مقالات، ۱۰۵ هزار دلار خرج کرده بودند.

این منبع امنیتی گفته است که متا امیدوار بود که گزارش او به این عملیات پایان دهد، اما این چنین نشد.

هدف حمله‌های هیبری روسیه: چهار روزنامه فرانسوی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حداقل چهار روزنامه فرانسوی شامل «پاریزین»، «فیگارو»، «لوموند» و «۲۰ دقیقه» قربانی این عملیات شدند. از سوی دیگر، برخی رسانه‌های مهم به‌ویژه آلمانی‌ها از جمله اشپیگل، بیلد، دی ولت، فاز و .. نیز هدف این حمله‌ها قرار گرفته‌اند.

هکرها مقالات جعلی را در صفحه‌ای تولید کردند که از همه جهات مشابه با سایت رسمی این رسانه‌ها بود اما نام دامنه تفاوت داشت. این کار جعل و کپی به قدری کامل است که با کلیک بر روی پیوندهای موجود در متن به مقالات واقعی روزنامه اصلی راهنمایی می‌شوید. به این عمل در ادبیات حملات سایبری، «تایپو اسکواتینگ» گفته می‌شود.

این منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که ما ده‌ها نام دامنه را پیدا کردیم که روس‌ها برای «تایپو اسکواتینگ» خریداری کرده‌اند. آن‌ها در آغاز یک فرایند صنعتی‌سازی از این اقدام‌اند.

در ارتباط با حمله به اوکراین، مسکو روی اخبار جعلی شرط‌بندی می‌کند تا حمایت افکار عمومی غرب از اوکراین را تضعیف کند.

یک مقام ارشد اروپایی روز دوشنبه گفت که پوتین منتظر خسته شدن جوامع غربی است. روسیه می‌گوید زمستان گذشته معتدل بود اما اگر زمستان بعدی سخت باشد و هزینه گرمایش به شدت افزایش یابد، این موضوع می‌تواند در جوامع غربی تنش ایجاد کند.

بیشتر از جهان