تجمع‌های گسترده حامیان ترامپ در میامی

«۷۶ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه اعتقاد دارند که طرح اتهام‌های کیفری علیه ترامپ با انگیزه‌های سیاسی و به‌‌منظور ضربه زدن به کارزار انتخاباتی او دنبال می‌شود»

چند ساعت پیش از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های کیفری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هزاران تن از حامیان او در شهر میامی، در ایالت فلوریدا، حاضر شدند. به‌گفته پلیس و منابع محلی، فضای شهر امنیتی شده است.

بر اساس برآوردهای پلیس شهر میامی، انتظار می‌رود بین پنج تا ۵۰ هزار نفر در تجمع‌های مختلف روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خردادماه ۱۴۰۲) در نقاط مختلف شهر شرکت کنند. ترامپ از حامیان خود خواسته است که برای اعتراض به روند محاکمه او در برابر ساختمان دادگاه فدرال آمریکا در شهر میامی حضور یابند.

امکان درگیری میان حامیان ترامپ و مخالفان او نیز وجود دارد و شمار زیادی از ماموران امنیتی و نیروهای پلیس در نقاط مختلف شهر مستقر شده‌اند. به‌‌گزارش مقام‌های پلیس محلی، دوشنبه‌شب در محل اقامت ترامپ ده‌ها تن از حامیان او تجمع کردند، اما حادثه خاصی رخ نداد و گردهمایی‌ها آرام برگزار شد.

مانی مورالس، رئیس پلیس شهر میامی، روز دوشنبه گفت مقام‌های پلیس شهر تلاش می‌کنند با همکاری نیروهای فدرال و ایالتی، امنیت اعتراض‌کنندگان را تامین کنند.

ترامپ و تیم حقوقی او تمامی اتهام‌های دادستانی فدرال را رد کرده‌اند و در مقابل، وزارت دادگستری دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به «سیاسی‌کاری» و سوءاستفاده از نظام قضایی ایالات متحده متهم کرده‌اند.

محتوای کیفرخواست دادگاه فدرال آمریکا علیه ترامپ نشان می‌دهد که او به ۳۷ عنوان کیفری مختلف متهم کرده است. سی‌ویک مورد از عناوین اتهامی ترامپ ناظر به نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده دولتی است.

در همین حال، شبکه خبری ان‌بی‌سی چند ساعت پیش از حضور ترامپ در دادگاه تایید کرد که ماموران پلیس در مراحل اداری حضور او در دادگاه از او عکس‌برداری نخواهند کرد، اما انگشت‌نگاری به‌طور دیجیتالی انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نظرسنجی خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌دهد که ۷۶ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه اعتقاد دارند که طرح اتهام‌های کیفری علیه ترامپ با اهداف و انگیزه‌های سیاسی و به‌‌منظور ضربه زدن به کارزار انتخاباتی او برای انتخابات سال آینده دنبال می‌شود.

حتی اگر ترامپ در دادگاه هم محکوم شود، همچنان هیچ مانع حقوقی برای ادامه کارزار انتخاباتی و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای او وجود ندارد.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، برای شرکت در انتخابات تنها سه شرط اساسی لازم است؛ نامزد انتخابات باید در آمریکا به‌دنیا آمده باشد، حداقل ۳۵ سال سن داشته باشد و دست‌کم ۱۴ سال ساکن ایالات متحده باشد. هرچند محدودیت‌های دیگری، از جمله تایید استیضاح در مجلس سنا، نیز پیش‌بینی شده است؛ اما این محدودیت‌ها شامل ترامپ نخواهد شد. ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود دو مرتبه استیضاح شد، اما در هر دو بار در مجلس سنا از اتهام‌های که علیه او مطرح بود، تبرئه شد.

دادگاه ترامپ و دستیارش، والت نائوتا، قرار است ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود. این نخستین محاکمه کیفری یک رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود.

چند ساعت قبل از محاکمه ترامپ، کارزار انتخاباتی او در ایمیلی که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی فرستاد از حامیان ترامپ خواست تا «برای آمریکا دعا کنند» چرا که «نظام قضایی ایالات متحده مرده است».

برخلاف دادگاه پیشین ترامپ در نیویورک، انتظار می‌رود تصاویر ورود و خروج ترامپ به ساختمان دادگاه منتشر نشود. به‌گفته خورخه کولینا، رئیس سابق پلیس میامی، ساختمان دادگاه یک پارکینگ زیرزمینی دارد و به‌‌احتمال زیاد کاروان خودروهای ترامپ از این مسیر برای ورود و خروج استفاده می‌کنند.

بیشتر از جهان