فشار بر بریتانیا برای بازگرداندن آثار باستانی مستعمره‌های سابقش

پس از بازگرداندن آثار باستانی کشور بنین توسط فرانسه، فشارها بریتانیا را نشانه گرفت

مجسمه های سلطنتی پادشاهی دااهومی نمونه‌ای از تعداد بیشمار آثار باستانی کشورها در موزه بریتانیا - GERARD JULIEN / AFP

روز دوشنبه، فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه، در دیدار از این کشور آفریقای غربی گفت پاریس تعداد ۲۶ سنگ و مجسمه را تا سال ۲۰۲۱ به این کشور باز خواهد گرداند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ژان میشل ادیمبولا، وزیر فرهنگ بنین، گزارش داد این آثار باستانی «در چند مرحله» به بنین تحویل داده خواهد شد.

او همچنین از «آغاز مذاکرات گسترده‌‌تر» در مورد دیگر آثار باستانی متعلق به بنین که در موزه‌های فرانسه نگاهداری می‌شود، استقبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فرانسه در دوران استعمار بنین هزاران اثر باستانی این کشور را به غارت برده بوده است، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، وعده داد این آثار به بنین بازگردانده خواهد شد.

وعده آقای مکرون و گزارش خبرگزاری فرانسه موجب شد بریتانیا نیز برای بازپس دادن آثار هنری مستعمره‌های سابقش تحت فشار قرار گیرد.

در چند سال گذشته، اتیوپی بارها از بریتانیا خواسته تا آثار باستانی این کشور را که در موزه «ویکتوریا و آلبرت» نگهداری می‌شود به آن‌ها برگرداند. دولت نیجریه هم خواهان بازگردانده شدن مجسمه‌های برنز بنین شده، که در حال حاضر در موزه بریتانیا و موزه ویکتوریا و آلبرت به نمایش گذاشته شده است.

در این میان، دولت بریتانیا از بازگرداندن مجسمه موسوم به «الگین ماربِلز» (مرمرهای الگین) که لرد الگین در قرن ۱۹ ام از معبد پارتنون در آکروپول سرقت کرد، خودداری کرده است. 

لرد الگین، سفیر بریتانیا در امپراطوری عثمانی بود که در آن هنگام یونان را در اشغال گرفته بود. او این مجسمه را به دولت بریتانیا فروخت. مرمرهای الگین در سال ۱۸۱۷ در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شد.

اما در اوایل سال جاری مدیر موزه بریتانیا با بازگرداندن این مجسمه - که به مجسمه‌های پارتنون معروف است، مخالفت کرد.

هارتویگ فیشر در مصاحبه با یک روزنامه یونانی گفت:«هیئت امنای موزه بریتانیا خود را مسئول حفظ این مجموعه -به طور کامل و دست نخورده می‌داند؛ به این معنی که آنچه بخشی از این مجموعه است، بخشی از این مجموعه باقی خواهد ماند.»

یک نظرخواهی که در سال ۲۰۱۷ توسط سایت دولتی «یوگاو» در بریتانیا انجام شد، نشان می‌دهد افکار عمومی ‌بریتانیا از بازپس دادن مجسمه به یونان حمایت می‌کند. ۵۵ درصد کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده اند می‌گویند مرمر پارتنون باید به یونان عودت داده شود و ۲۱ درصد معتقدند این اثر باید در بریتانیا باقی بماند.

بیشتر از جهان