سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا در سن ۸۶ سالگی درگذشت

مالک سابق باشگاه ‌آث‌میلان سرطان خون داشت و بیماری‌اش در سال‌های اخیر پیشرفت کرده بود

برلوسکونی رهبر حزب راست میانه فورتزا ایتالیا بود‌ــ Photo by Filippo MONTEFORTE / AFP

سیلویو برلوسکونی، سیاستمداری که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ چهار دولت ایتالیا را رهبری می‌کرد، در پی ابتلا به بیماری سرطان خون در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

برلوسکونی، یکی از پرحاشیه‌ترین سیاستمداران ایتالیایی بود که به‌رغم طرح اتهام‌هایی در خصوص رسوایی‌های جنسی، فساد و تقلب مالیاتی، سال ۲۰۱۷ به عرصه سیاست بازگشت.

وضعیت بیماری این سرمایه‌دار رسانه‌ای ایتالیا در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی رو به وخامت گذاشته بود. او در بهار امسال شش هفته در بیمارستانی در میلان تحت درمان عفونت ریوی بود و پس از مرخصی از بیمارستان هم مجددا بستری شد.

به گزارش گاردین، نخست‌وزیر سابق ایتالیا سال ۱۹۳۶ در خانواده‌ای متوسط در میلان به ‌دنیا آمد. او پیش از تاسیس بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای تجاری ایتالیا، فعالیت تجاری‌اش را در زمینه املاک آغاز کرده بود. برلوسکونی طی سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۷ مالک باشگاه آث‌میلان بود.

برلوسکونی رهبری حزب راست میانه فورتزا ایتالیا را بر عهده داشت که در انتخابات سپتامبر گذشته از ائتلاف جورجیا ملونی، نخست‌وزیر فعلی، حمایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۹۹۴، یک سال پس از اینکه حزب فورتزا، تاسیس شد، برلوسکونی بدون اینکه حتی یک سمت دولتی داشته باشد، سمت نخست‌وزیر ایتالیا شد. دومین دوره نخست‌وزیری او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، طولانی‌ترین دوره‌ یک نخست‌وزیر در این کشور به شمار می‌رود.

او در سال ۲۰۰۸ به قدرت بازگشت اما در سال ۲۰۱۱ در بحبوحه بحران بدهی‌های حاد دولت، مجبور شد استعفا کند.

برلوسکونی اواخر سال ۲۰۱۲ به اتهام کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و به همین دلیل محکومیت یک‌ساله خود را با انجام دادن خدمات اجتماعی پاره‌وقت در یک خانه مسکونی در میلان گذراند. ممنوعیت او برای نامزدی به‌موقع و در آستانه انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸، برداشته شد اما نتوانست برای کسب دوباره قدرت آرای لازم را به‌ دست آورد.

در سال ۲۰۱۹، برلوسکونی یک کرسی در پارلمان اروپا به دست آورد و به عنوان سناتور انتخاب شد. او در ایتالیا با نام مستعار «شوالیه» شناخته می‌شود. 

نخست‌وزیر سابق ایتالیا در سال ۲۰۱۶ تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و  سپتامبر ۲۰۲۰ نیز در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد. عوارض کووید طولانی‌مدت هرگز دست از سر او برنداشت؛ به‌ طوری‌ که آن را «بدترین تجربه زندگی» خود خوانده بود.

برلوسکونی دو بار ازدواج کرد و پنج فرزند دارد. او هفت سال با فرانچسکا پاسکال ۳۷ ساله رابطه داشت و مدتی نیز با مارتا فاسینای ۳۳ ساله، نماینده مجلس، در ارتباط بود و ماه مارس ۲۰۲۲ با او ازدواجی نمادین کرد.

بیشتر از جهان