پرونده‌سازی امنیتی رسانه‌های نظام برای مادر کیان پیرفلک؛ «نظام قاتل و طلبکار»

طرح ادعاهایی بدون سند و بازداشت‌‌های گسترده ترفند تکراری جمهوری اسلامی برای ساکت کردن خانواده‌های دادخواه است

پویا مولایی راد، جوان کشته‌شده در ایذه و ماه‌منیر مولایی راد، مادر کیان پیرفلک‌ــ public media

کشته شدن پویا مولایی‌راد، پسرعموی مادر و پسردایی پدر کیان پیرفلک، با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در روستای پرچستان ایذه، موجی از خشم و عصبانیت کاربران رسانه‌های اجتماعی را به‌ همراه داشت. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و حکومتی در ایران، در تلاش‌اند ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان، را به عنوان مقصر درگیری‌های عصر یکشنبه ۲۱ خرداد در ایذه و کشته شدن یک نیروی پلیس به نام محمد قنبری معرفی کنند تا بدین طریق مانع از ادامه دادخواهی او شوند.

ماه‌منیر مولایی راد از زمان کشته شدن فرزندش، کیان که ۹ سال داشت، همواره تلاش کرده روایت‌های جمهوری اسلامی مبنی بر ارتباط قاتلان کیان با مخالفان جمهوری اسلامی را تکذیب کند و بارها اعلام کرده است که نیروهای شلیک‌کننده به پسر او ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی بوده‌اند.

پویا مولایی‌راد ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در مسیر رفتن به مزار کیان پیرفلک، هم‌زمان با سالروز تولد این کودک ۹ ساله، با شلیک ماموران جمهوری اسلامی جان باخت. مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که پویا پیش از مرگ یکی از ماموران نیروی انتظامی را با خودرو خود به قتل رسانده است، اما شماری از اعضای خانواده‌های پیرفلک و مولایی‌راد در رسانه‌های اجتماعی با تکذیب این روایت اعلام کردند که پویا مولایی‌راد به دلیل تلاش برای حضور بر مزار کیان پیرفلک کشته شد و در ماجرای قتل سروان محمد قنبری نقشی نداشت.

دستگاه‌های سرکوبگر نظام هم تاکنون هیچ مدرک و سندی که نشان دهد پویا مولایی‌راد در کشته شدن محمد قنبری نقش داشته است، منتشر نکرده‌اند.

مقام‌های امنیتی نظام جمهوری اسلامی در پرونده قتل حکومتی کیان پیرفلک هم تلاش کردند با معرفی یک معترض بازداشت‌شده به نام مجاهد کورکور به‌عنوان قاتل کیان و صدور حکم اعدام برای او، قاتل بودن نیروهای تحت امر خود و شلیک به سمت این کودک بی‌دفاع را تکذیب کنند. خانواده کیان پیرفلک چندین‌بار اعلام کرده‌اند که مجاهد کورکور را بی‌گناه می‌دانند.

در همین رابطه، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، روز ۲۱ خرداد نوشت: «جنایت امروز در ایذه و شهادت سروان قنبری، مامور مظلوم فراجا، که بسترساز اصلی آن مادر مرحوم کیان پیرفلک و جریان‌های ضدانقلاب بودند و انتشار گسترده خبر کشته شدن فرد مهاجم در رسانه‌های معاند، نشان می‌دهد که رافت اسلامی درباره چنین افرادی جواب نمی‌دهد و باید با آن‌ها قاطعانه برخورد شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مطلبی با عنوان «‍چرا باید با مادر کیان پیرفلک بابت جنایت امروز برخورد شود؟»، ادعا کرد: «مادر کیان یکی از آتش‌بیاران و معرکه‌سازان اصلی بود که بی‌توجه به عاملان آن جنایت، فضای نامعقولی را تمهید کرد. این شهید قربانی فضاسازی تروریستی و ناجوانمردانه‌ای است که در ماه‌های گذشته صورت گرفت و متاسفانه ماه‌منیر مولایی یکی از عوامل اصلی آن بود و از قضا خود اقدام تروریستی را نیز پسرعموی او انجام داد.» ادعاهایی که با پرونده‌سازی‌های قبلی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای خانواده‌های دادخواه با هدف بازداشت، شکنجه و سرکوب منتقدان تفاوتی نداشت. مانند ادامه بازداشت و شکنجه ناهید شیربیشه و منوچهر بختیاری، پدر و مادر پویا بختیاری، جوان کشته‌شده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که به دلیل دادخواهی خون فرزندشان و انتقاد از علی خامنه‌ای، برایشان احکام حبس طولانی صادر شده است.

‏بهرخ مولایی‌راد، خواهر پویا مولایی‌راد، در بخش روایت‌گر حساب اینستاگرام خود نوشت: «لطفا کسی به من تسلیت نگه!» او در ادامه به عاملان قتل برادرش هشدار داد که آن‌ها را راحت نخواهد گذاشت.

شاهزاده رضا پهلوی هم در پیامی توییتری در این خصوص اعلام کرد: «رژیم ضحاک جوان دیگری را به قتل رساند.» او افزود: «یاد و نام پویا مولایی‌راد، این جوان میهن‌پرست بختیاری، جاودان شد؛ رژیم جوان‌کش اما جاودان نیست. این شرارت محض به اراده ملت ایران برخواهد افتاد و آمران و عاملان قتل کودکان و جوانان ایران محاکمه خواهند شد. این وعده‌‌ای ملی و خلل‌ناپذیر است. برای خانواده مولایی‌راد و پیرفلک آرزوی شکیبایی دارم.»

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که از عصر یکشنبه تاکنون در شهر ایذه، جو نظامی و امنیتی شدیدی حاکم است و نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی سوار بر خودروهای نظامی در تمام نقاط این شهر مستقر شده‌اند. سرعت اینترنت در ایذه هم به پایین‌تر حد خود رسیده است تا اخبار و ویدیوهای تکمیلی درباره ادامه سرکوب‌ها در این شهر رسانه‌ای نشود.