قتل یک کودک خوزستانی دیگر در روز تولد کیان پیرفلک

«ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا دستور ایست اقدام به رگبار بستن ماشین وانت پراید کرد و گلوله به مرتضی ۹ ساله اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد»

تصاویر کیان پیرفلک و مرتضی دلف زرگانی برگرفته از رسانه‌های اجتماعی-  تصویر ترکیبی از ایندیپندنت فارسی

هم‌زمان با روز تولد «کیان پیرفلک» کودک خوزستانی که سال گذشته در جریان خیزش مردمی ایران با شلیک گلوله نیروهای امنیتی کشته شد، ماموران نیروی انتظامی در این استان، حین تعقیب و گریز با شلیک گلوله به وانت بار در حال حرکت، مرتضی دلف زرگانی کودک ۹ساله را به قتل رساندند.

مرتضی دلف زرگانی روز ۱۸ خرداد با شلیک نیروهای انتظامی به قتل رسیده است. نیروی انتظامی مدعی شده دلیل شلیک تمرد راننده خودرو از دستور توقف مأموران بوده است.

سرهنگ روح‌الله بیگدلی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا با تایید شلیک به خودرو اعلام کرده است باتوجه‌به گزارش دریافتی، خودرو حامل مرتضی دلف زرگانی مورد سرقتی معرفی شده بود و مأموران به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

به گفته بیگدلی، شهروندی با سامانه ۱۱۰ تماس گرفته و سرقت خودرو وانت پراید را اعلام کرده است. مأموران نیز با بستن جاده اقدام به شناسایی اتومبیل کرده و پس از تمرد راننده با تیراندازی خودرو را متوقف کرده‌اند.

جعفر دلف زرگانی، پدر کودک کشته شده، روایت نیروی انتظامی از این حادثه را رد کرده است. به گفته او، پلیس بدون هشدار قبلی ماشین را به رگبار بست و پسرش در همان لحظه کشته شد.

کمال دلف‌زرگانی عموی مرتضی، کودک به قتل رسیده نیز در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده گزارش سرقت نادرست بوده است. به گفته او، مالک خودرو، اتومبیل را برای تعمیر به برادرش تحویل داده بود.

وی تصریح کرده است: «برادرم به همراه پسر خود برای حساب‌کتاب و دریافت بدهی خود مراجعه کرد، صاحب ماشین ادعا کرد ماشین هنوز تعمیر نشده و درخواست کرد ماشین را دوباره تعمیر کنند و سوییچ ماشین را به برادرم داد. هنگام بازگشت اما مالک خودرو در گزارشی نادرست مدعی شده است اتومبیل با تهدید اسلحه به سرقت رفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمال دلف زرگانی با شرح نحوه به‌قتل‌رسیدن مرتضی ادعا کرده تیراندازی به خودرو بدون اعلام قبلی انجام شده است.

به گفته وی،«ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا دستور ایست اقدام به رگبار بستن ماشین وانت پراید کرد و گلوله به مرتضی ۹ساله اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد. ماشین سرعت زیادی نداشته و زمانی که ماشین کلانتری را پشت سرخود دید قصد توقف داشت، اما مأموران بدون هیچ هشداری یکباره ماشین را به رگبار بستند.»

از دیگر ابهام‌های مطرح شده در خصوص حادثه به رگبار بستن خودرو وانت در شوشتر، مسئله برخورد با مأموران شلیک‌کننده است. درحالی‌که خانواده مرتضی مدعی است نیروی انتظامی اعلام کرده فرد شلیک‌کننده بازداشت شده، نیروی انتظامی دستگیری مأموران خود را تکذیب کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی شوشتر اقدام ماموران را مستحق تشویق دانسته و گفته است اقدام ماموران نیروی انتظامی قانونی بوده و هیچ فردی بازداشت نشده است.

در جریان قتل کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای، در سال گذشته نیز با وجود تاکید والدین کیان مبنی بر قطعی بودن شلیک از سوی ماموران امنیتی و انتظامی بدون اخطار قبلی، حکومت حاضر به پذیرش مسئولیت آن نیست.

در حالی که جمهوری اسلامی قتل کیان پیرفلک را اقدامی تروریستی از سوی مخالفان معرفی کرده، خانواده کیان فرماندهی انتظامی وقت شهرستان ایذه را مسئول شلیک به خودرو و قتل کودک خود می‌دانند.

در مورد مشابه دیگری، نهم مهرماه ۱۴۰۰ در شهر اهواز، ماموران نیروی انتظامی با ادعای دریافت گزارش سرقت، به اتومبیل پارک شده خانواده محمدیان شلیک کردند. در این حادثه همسر میلاد محمدیان در اثر اصابت گلوله به قتل رسید.

میلاد محمدیان در خصوص این حادثه گفته است کودک سه‌ساله آن‌ها نیز در خودرو حضور داشت و گلوله‌ها از کنار او گذشتند و بر بدن همسرش نشستند.

نیروی انتظامی در واکنشی مشابه با حادثه روز گذشته در جاده شوشتر در خصوص قتل ساناز محمدیان، مدعی شد که با دریافت گزارش سرقت به محل حادثه رفته است. درحالی‌که طبق سخنان وکیل خانواده محمدیان حتی در صورت مشکوک شدن مأموران به خودرو این خانواده به دلیل آنکه خودرو در حالت توقف بوده، توجیهی برای شلیک به‌صورت رگبار به این خودرو وجود نداشته است.

به گفته برخی از حقوقدانان، یکی از دلایل این وقایع استفاده از ماموران کم تجربه است که ماموریت‌ها را بدون رعایت پروتکل‌های تعقیب و گریز انجام می‌دهند.

در حالی که افکار عمومی در ایران اکنون خواستار روشن‌شدن جزئیات حادثه ۱۸ خرداد شوشتر و کشته شدن یک کودک دیگر به دست ماموران نیروی انتظامی است، تکلیف عوامل اصلی شلیک به خانواده کیان پیرفلک و حادثه بلوار آبفای اهواز که منجر به کشته‌شدن ساناز محمدیان مادر ۲۹ اهوازی شد، همچنان نامشخص است.