سه هزار و ۴۰۰ زن طی چهار ماه در پرو ناپدید شدند

پرو بالاترین آمار آدم‌ربایی و خشونت علیه زنان در آمریکای لاتین را دارد

یک زن بومی در تظاهرات روز جهان زنان در لیما، ۸ مارس ۲۰۲۳ــ Ernesto BENAVIDES / AFP

مقام‌های پرو، کشوری که دارای یکی از بیشترین آمارهای خشونت و ربایش زنان در جهان است، اعلام کردند طی چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از سه هزار و ۴۰۰ مورد شکایت و گزارش مفقودی و ناپدید شدن زنان را در این کشور ثبت کرده‌اند.

دفتر بازرسی ویژه پرو هم ناپدید شدن گسترده زنان در این کشور را تایید می‌کند. در گزارش این دفتر با عنوان «چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده»، عنوان شده که در فاصله اول ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۳، سه هزار و ۴۰۶ مورد شکایت درباره «مفقودی زنان» را ثبت کرده که از این تعداد یک هزار و ۹۰۲ پرونده تعیین تکلیف شده‌اند و یک هزار و ۵۰۴ شکایت مفقودی زنان همچنان بی‌نتیجه مانده است.

ایزابل اورتیز، معاون دفتر بازرسی ویژه پرو، در این مورد گفت: «وضعیت پرو در مورد مفقودی افراد به ویژه ناپدید شدن زنان به عنوان وضعیت خطر قریب‌الوقوع طبقه‌بندی شده است. این در حالی است که دولت پرو برای جلوگیری از ناپدید شدن مداوم و هر ساله هزاران زن در این کشور ۳۳ میلیون نفری اقدام قابل‌توجهی انجام نمی‌دهد.

بسیاری از موارد ناپدید شدن زنان در پرو با «آدم‌ربایی» و «خشونت علیه زنان» در ارتباط است اما دولت این کشور حاضر نیست این موضوع را در اولویت و دستور کار خود قرار دهد.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲، بیش از پنج هزار و ۳۸۰ زن که عمدتا جوان یا نوجوان بودند، در پرو مفقود شدند. این تعداد نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد کمتر بود اما در سال ۲۰۲۳ فقط در چهار ماه، سه هزار و ۴۰۶ زن ناپدید شده‌اند که حاکی از روندی افزایش نسبت به سال پیش از آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های غیردولتی و فعالان فمینیست در پرو تاکید دارند که پلیس این کشور و همچنین دفتر بازرسی ویژه پرو به اندازه کافی به پرونده‌های مفقود شدن زنان توجه ندارند و با این توجیه که برخی از زنان «داوطلبانه فرار می‌کنند»، از رسیدگی به بسیاری از موارد ناپدید شدن زنان سر باز می‌زند.

به گزارش سازمان ملل، بالاترین میزان زن‌کشی، به معنای کشتن زنان با انگیزه جنسی، در جهان در منطقه آمریکای لاتین رخ می‌دهد و طبق براوردها، سالانه حدود ۲۰ میلیون زن در این منطقه تحت خشونت جنسی و فیزیکی قرار می‌گیرند.

پیش‌تر جکی هانت، از اعضای سازمان غیردولتی «عدالت همین حالا» که برای احقاق حقوق زنان فعالیت می‌کند، شمار زنانی را که در پرو ناپدید می‌شوند، «حیرت‌آور و وحشتناک» خوانده بود.

به گفته هانت، پرو یکی از بالاترین آمار خشونت علیه زنان در آمریکای لاتین را دارد و این وضعیت پس از همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن که در پرو بسیار گسترده بود، وخیم‌تر هم شده است.

بیشتر از جهان