ایسلند اولین کشور اروپایی شد که زنان اکثریت پارلمانش را به دست آوردند

هیچ کشور دیگر اروپایی تا کنون به مرز ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان برای زنان نرسیده است

کاترین یاکوبسدوتیر، نخست‌وزیر ایسلند- Tom LITTLE / AFP

ایسلند روز یکشنبه با انتخاب نامزدهای زن برای اکثریت کرسی‌های پارلمان، تاریخ اروپا را ورق می‌زند.

بر اساس پیش‌بینی‌های متکی به نتایج نهایی انتخابات، از کل ۶۳ کرسی پارلمان، ۳۳ کرسی یا در واقع ۵۲ درصد آن‌ها، به برگزیدگان زن می‌رسد.

این رقم ۹ کرسی بیش از شمار کرسی‌هایی است که زنان در انتخابات سال ۲۰۱۷ به دست آوردند.

هیچ کشور دیگر اروپایی تا کنون به مرز ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان برای زنان نرسیده است. بالاترین رقم، متعلق به سوئد با ۴۷ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف برخی کشورهای دیگر اروپایی، ایسلند سهمیه‌ای برای نمایندگان زن در پارلمان ندارد. البته برخی از احزاب سیاسی شرط می‌کنند که حداقلی از تعداد نامزدهای انتخاباتی‌شان زن باشند.

ایسلند از مدت‌ها قبل، پیشگام برابری جنسیتی بوده است و بنا به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، دوازده سال است که بیشترین برابری جنسیتی را در جهان دارد.

در ایسلند مردان و زنانی که صاحب فرزند می‌شوند،‌ مرخصی یکسان می‌گیرند و از شصت سال پیش به این سو، دستمزد زنان و مردان در آن برابر بوده ‌است. ایسلند همچنین اولین کشور جهان بود که در سال ۱۹۸۰ یک رئیس جمهوری زن انتخاب کرد.

در انتخابات روز یکشنبه، ایسلندُ‌لنیا رون تاها کریم از حزب مخالف دولت با ۲۱ سال سن،‌ جوان‌ترین زن تاریخ این کشور شد که به نمایندگی پارلمان انتخاب می‌شود.

تنها در پنج کشور دیگر دنیا زنان اکثریت پارلمان را در دست دارند: رواندا با ۶۱.۳ درصد، کوبا با ۵۳.۴ درصد، نیکاراگوئه با ۵۰.۶ درصد، و امارات متحده عربی با ۵۰ درصد کرسی‌ها.

بیشتر از جهان