ملاقات سرپرست نخست‌وزیری طالبان با رئیس یوناما: نگرانی ایران را با گفت‌وگو برطرف می‌کنیم

مولوی عبدالکبیر بدون نشان دادن هیچ انعطافی در مورد زنان، خواستار افزایش کمک‌های جهانی شد

سرپرست نخست‌وزیری طالبان در ملاقات با رئیس یوناما خواستار افزایش کمک‌های جهانی شد -@Zabehulah_M33/twitter

سرپرست نخست‌وزیری طالبان روز شنبه ۲۰ خرداد، در ملاقات با رئیس هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، خواستار ازسرگیری فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان شد، اما در مورد لغو ممنوعیت کار زنان در ادارت بین‌المللی اظهار نظری نکرد. این مقام طالبان در ملاقات با رئیس یوناما، همچنین از اختلاف‌ها با ایران بر سر حقابه رود هیرمند سخن گفت و افزود که طالبان حاضر به گفت‌وگو در این مورد با دولت ایران‌اند.

به نظر می‌رسد که رئیس یوناما، در دیدار با مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیری طالبان، در مورد اختلاف‌های به‌وجودآمده بین رهبری این گروه و دولت ایران بر سر حقابه ایران از رود هیرمند و نیز تنش‌های مرزی اخیر، صحبت کرده است. بر اساس بیانیه منتشرشده از طرف سخنگوی طالبان، مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیری این گروه، به رئیس یوناما گفت که «افغانستان به‌جز حق مشروع خود، در هیچ جا حقابه بیشتر نمی‌گیرد و اگر (ایران)، در این زمینه نگرانی داشته باشد، می‌توانیم نگرانی آنان را از راه گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم».

در این بیانیه همچنین آمده است که سرپرست نخست‌وزیری طالبان در دیدار با رزا اوتنبایوا، خواستار از سرگیری کار سازمان‌های بین‌المللی شد که پس از سلطه طالبان بر افغانستان اجازه فعالیت نداشته‌اند و گفت که «بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها باید پروژه‌های نیمه‌تمام را در افغانستان تکمیل کنند».

بر اساس این بیانیه، این مقام ارشد طالبان -بدون اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده علیه کار زنان در سازمان‌های بین‌المللی- خواستار افزایش کمک‌ها به افغانستان و اقدام‌های فعالانه سازمان‌های جهانی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درخواست سرپرست نخست‌وزیری طالبان در حالی صورت گرفت که اخیرا، رهبری این گروه علاوه بر اعلام ممنوعیت کار زنان در ادارت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های غیردولتی، دستور منع فعالیت‌ سازمان‌های بین‌المللی در زمینه آموزش را نیز صادر کرده است.

در بیانیه منتشرشده از طرف سخنگوی طالبان آمده است که رزا اوتنبایوا در این ملاقات، از کاهش کشت خشخاش در افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که سازمان همکاری اسلامی در نظر دارد تا در بخش تهیه زعفران به‌عنوان کشت بدیل برای کشاورزان افغانستان همکاری کند.

ادعای کاهش کشت خشخاش در افغانستان که یک نهاد بریتانیایی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای آن را مطرح کرد، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. برخی از کارشناسان، این اطلاعات را ناکافی خواندند و برخی از مقام‌های سیاسی آمریکایی نیز آن را تلاشی برای سفیدنمایی طالبان عنوان کردند.

علاوه بر این، مولوی عبدالکبیر در این دیدار از برقراری امنیت در افغانستان و مصئونیت نظامیان و کارمندان غیرنظامی دولت پیشین افغانستان سخن گفت. او مدعی شد که بیشتر از ۵۰۰ تن از مقام‌های نظامی و غیرنظامی دولت پیشین به کشور بازگشته‌اند و در امنیت کامل به‌سر می‌برند. او همچنین مدعی شد که فساد و بی‌نظمی در کشور وجود ندارد و «رسانه‌ها نیز فعالیت می‌کنند».

این مقام طالبان هیچ اشاره‌ای به گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل نکرد که در آن، گروه طالبان به قتل‌های پی‌درپی و فراقضایی نظامیان پیشین و نیز افراد غیرنظامی به ظن همکاری با گروه‌های ضدطالبان، متهم شده‌اند و عملکرد آنان در پنجشیر، «جنایت جنگی» خوانده شده است.

سرپرست نخست‌وزیری طالبان، در این ملاقات، از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان خواست که برای حذف اسامی مقام‌های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل تلاش کند.