تلاش بلینکن در ریاض برای ترمیم رابطه آمریکا و عربستان سعودی

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض از ادبیاتی استفاده کرد که از آن تنها برای متحدان نزدیک و تاریخی واشنگتن استفاده می‌شود

وزیر امور خارجه آمریکا در توصیف اهمیت رابطه با ریاض، آن را برای مردم دو کشور و مردم جهان «حیاتی» خواند - AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر خود به عربستان سعودی با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، درباره موضوعاتی مهم چون جمهوری اسلامی، سودان، داعش، بازسازی منطقه، انرژی پاک و امکان عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو گفتگو کرد.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد بلینکن در این سفر، از ادبیاتی درباره عربستان سعودی استفاده کرده که از آن تنها برای نزدیک‌ترین متحدان تاریخی ایالات متحده استفاده می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در توصیف اهمیت رابطه با ریاض، آن را برای مردم دو کشور و مردم جهان «حیاتی» خواند و در کنفرانس خبری گفت: «گسترش رابطه با عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است.» 

به نوشته نیویورک تایمز، «سفر سه روزه بلینکن به عربستان سعودی محسوس و آشکارترین تلاش دولت جو بایدن برای ترمیم روابط با عربستان سعودی پس از پاییز گذشته است.»

در پاییز سال گذشته عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت خام درجهان، بدون توجه به درخواست ایالات متحده برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، اجازه نداد تا قیمت طلای سیاه پایین بیاید. این موضوع ابتدا باعث خشم واشنگتن شد، اما کارشناسان به نیویورک تایمز گفته‌اند که افراد نزدیک به کاخ سفید به دولت بایدن توصیه کرده‌اند که ایالات متحده نمی‌تواند بدون کمک و همکاری نزدیک با متحدان ژئوپلیتیک خود در مقابل گسترش قدرت چین و روسیه بایستد و با آنها رقابت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از مقاله نیویورک تایمز نوشته شده که ولیعهد عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان، به‌طرز ماهرانه‌ای از موقعیت کشورش در رقابت بین ابرقدرت‌ها استفاده کرده و قدرت خود در بازارهای انرژی جهان و امنیت خاورمیانه را تحکیم بخشیده است.

شاهزاده محمد بن سلمان همواره به‌صراحت تاکید کرده که هیچ‌گاه کشورش مجبور نخواهد شد در نزاع‌های بین‌المللی یک طرف را انتخاب کند.

ولیعهد عربستان ساعاتی پیش از دیدار با آنتونی بلینکن، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفتگو کرد. ریاض همچنین یک روز پیش از ورود هیئت آمریکایی، میزبان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بود. 

پس از جنگ اوکراین، استراتژی مقامات عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب خلیج فارس انتخاب بین یکی از طرفین درگیری‌ها نبوده است. آنها مانند متحدان اروپایی ایالات متحده تنها رابطه خود با کی‌یف را گسترش ندادند و همچنان روابط نزدیک با روسیه را حفظ کرده‌اند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن گفت: «چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان است، بنابراین طبیعتاً تعامل زیادی با چین داریم. این همکاری احتمالاً رشد بیشتری خواهد کرد.»

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این دیدار تاکید کرد که ریاض «هنوز مشارکت و همکاری نزدیک و قوی امنیتی با ایالات متحده دارد و این مشارکت امنیتی، همواره تجدید و تقویت می‌شود.»

بیشتر از جهان