کاخ سفید: توافق واشینگتن و تهران کذب است

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر توافق قریب‌الوقوع میان تهران و واشینگتن بر سر فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران؛ اخباری که روز پنجشنبه تکذیب شد

«میدل‌ایست آی» نوشت مذاکرات در خاک ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و طرفین توانسته‌اند پیشرفت‌های دیپلماتیک قابل توجهی کسب کنندREUTERS/Evelyn Hockstein

پس از انتشار شماری گزارش مطبوعاتی در مورد احتمال دستیابی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به یک توافق هسته‌ای طی هفته‌های آینده، کاخ سفید نسبت به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و اخبار منتشر شده در این زمینه را رد کرد. 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در جریان اظهاراتش در روز پنجشنبه، ۸ ژوئن ۲۰۲۳، گفت گزارش‌های منتشر شده در این زمینه نادرست و گمراه‌کننده است و ایالات متحده آمریکا بر سر کاهش یا توقف غنی‌سازی اورانیوم با جمهوری اسلامی ایران به هیچگونه توافقی نرسیده و قرار نیست تا در ازای کاهش غنی‌سازی اورانیوم از جانب تهران تحریم‌های دولت فدرال آمریکا علیه حکومت اسلامگرای ایران لغو شود. 

پیش از این اظهارات کربی، وبسایت «میدل‌ایست آی» با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه از قول دو منبع مطلع نوشت تهران و واشینگتن در آستانه دستیابی به یک توافق موقت هستد تا آمریکا، در ازای کاهش غنی‌سازی اورانیوم، جمهوری اسلامی ایران را از برخی تحریم‌ها معاف کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وبسایت در گزارش مورد نظر تاکید کرد مذاکرات در خاک ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و طرفین توانسته‌اند پیشرفت‌های دیپلماتیک قابل توجهی کسب کنند.

با این‌وجود، منابع مورد نظر به وبسایت «میدل‌ایست آی» توضیح دادند ایالات متحده آمریکا تمایلی به احیای توافقنامه برجام ندارد و توافق احتمالیِ در راه، ارتباطی به توافقنامه اتمی سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی ندارد. 

روزنامه هاآرتص نیز روز چهارشنبه نوشت مقام‌های دولت اسرائیل انتظار دارند حکومت اسلامگرای ایران و دولت فدرال ایالات متحده آمریکا بتوانند بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافقی تازه دست یابند. 

به‌گزارش هاآرتص مبادله زندانیان، که در هفته‌های اخیر میان تهران و شماری دیگر از کشورهای اروپایی صورت گرفت را باید در چارچوب همین مذاکرات سنجید و آزادی تعدادی از زندانی‌های دو تابعیتی محبوس در ایران چیزی نیست مگر «اعتمادسازی» به‌منظور دستیابی به یک توافق اتمی جدید میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا. 

هفته گذشته نیز روزنامه فایننشال‌تایمز با انتشار گزارشی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای جاری میان نظام جمهوری اسلامی و کشورهای غربی به دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، با سعید ایروانی، نماینده دائمی حکومت ایران در سازمان ملل متحد، اشاره کرد؛ دیداری که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از قرارداد برجام در سال ۲۰۱۷، میان مقام‌های تهران و واشینگتن سابقه نداشت.