تحریم ۱۵ نفت‌کش وابسته به حکومت ایران

بر اساس یافته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، بسیاری از نفت‌کش‌هایی که با پرچم پاناما تردد می‌کنند در اصل به «شرکت ملی نفت‌کش ایران» وابسته‌اند

حکومت ایران متهم است که از محل فروش نفت، منابع مالی برنامه‌های نظامی و طرح‌های تروریستی خود را تامین می‌کند - (MINCI) / AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه هشتم ژوئن (۱۸ خرداد ۱۴۰۲)‌، نام ۱۵ نفت‌کش مختلف با پرچم پاناما را به اتهام مشارکت و کمک به حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌‌ها، در فهرست محدودیت‌های اقتصادی خود قرار داد. 

به‌روزرسانی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که این مجموعه از تحریم‌های تازه، در چارچوب مقررات مقابله با فعالیت‌های تروریستی وابسته به‌ حکومت ایران اعمال شده است.

پنجشنبه هفته پیش نیز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، یک شرکت هواپیمایی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه شخص حقیقی مقیم ایران و ترکیه، همراه با دو مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را به اتهام برنامه‌ریزی و اجرای چندین توطئه و عملیات تروریستی، ازجمله علیه مقام‌های پیشین دولت آمریکا، در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بر اساس یافته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، بسیاری از نفت‌کش‌هایی که با پرچم پاناما تردد می‌کنند در اصل به «شرکت ملی نفت‌کش ایران» وابسته‌اند.

نفت‌کش‌های دانیل (DANIEL)، نهسا (NASHA) و سنا (SANA) ازجمله نفت‌کش‌هایی‌اند که نام و مشخصات آن‌‌ها در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته است.

بسیاری از نمایندگان کنگره و برخی از مقام‌های فعلی و پیشین دولت آمریکا بارها حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرده‌اند که از محل فروش نفت، منابع مالی پیشبرد عملیات نظامی و تروریستی در منطقه را تامین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان شبکه خبری ان‌بی‌سی، شامگاه پنجشنبه، به نقل از دو تن از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشت طرحی به کنگره ارائه شده است که عاملان فروش نفت ایران با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهند شد. 

به گفته مایک لاولر و جرد مسکوویتز، از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، حکومت ایران از محل فروش نفت، برنامه‌های نظامی و عملیات تروریستی خود را پیش می‌برد.

گزارش‌ها از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران در حالی منتشر می‌شود که ظرف روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها در منطقه از پیشرفت چشمگیر در مذاکرات مستقیم دوجانبه میان نمایندگان دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، با نمایندگان حکومت ایران خبر داده‌اند. 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه در گزارشی نوشت گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان جمهوری اسلامی و ایالات متحده به‌اندازه‌ای پیش رفته است که مقام‌های اسرائیلی پیش‌بینی کرده‌اند که طی هفته‌های آینده یک توافق میان واشینگتن و تهران به دست می‌آید.

محور این توافق، کاهش تحریم‌های اقتصادی، ازجمله امکان فروش بیشتر نفت در قبال توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا اعلام شده است.

بیشتر از جهان