باختر: سطح آب کجکی افزایش یافته است

خبرگزاری باختر پس از چند ساعت این توییت را حذف کرد

ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند را امضا کردند- AREF KARIMI/AFP

خبرگزاری باختر (تحت کنترل طالبان)، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد (۷ ژوئن)‌، اعلام کرد که سطح آب در سد کجکی استان هلمند افزایش یافته است.  

این خبرگزاری به نقل از محمد ارشاد احمدی، یکی از مسئولان اداره برق قندهار، گزارش داد که این افزایش سطح آب، مدیریت آب و افزایش ظرفیت توربین‌ها در سد کجکی باعث شده است که شهر قندهار برق داشته باشد.  

شهر قندهار محل اقامت ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان و شماری دیگر از مقام‌های این گروه است. 

خبرگزاری باختر پس از چند ساعت این توییت را حذف کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که پیش‌تر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، گفته بود که آن‌ها به موافقت‌نامه حقابه هیرمند متعهدند، اما به‌دلیل خشک‌سالی و کاهش باران، آب کافی در سدهای افغانستان وجود ندارد. اما جمهوری اسلامی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از سدهای کمال‌خان و کجکی ادعا کرده بود که این سدها آب کافی دارند. 

خبرگزاری ایرنا وابسته به جمهوری اسلامی به‌تازگی گزارش داد که علی سلاجقه، رئیس محیط‌زیست ایران، گفته است که حکومت طالبان درباره حقابه هیرمند نرمش نشان داده‌اند و این اختلاف از طریق دیپلماسی حل شده است. او ادعا کرده است که آب کافی در حوزه‌های آبخیز در افغانستان وجود دارد، اما طالبان به هیئت ایرانی اجازه بازدید از سد کجکی را نداده‌اند.  

حدود سه هفته پیش ابراهیم رئیسی در سفر به استان سیستان و بلوچستان، طالبان را برای تامین حقابه هیرمند تهدید کرد. 

ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند را امضا کردند که بر اساس آن، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون مترمکعب است. 

میان جمهوری اسلامی و طالبان در ماه‌های اخیر درخصوص حقابه هیرمند تنش لفظی ایجاد شد و حتی نیروهای طالبان ششم خردادماه از استان نیمروز به یک پاسگاه مرزبانی در ایران حمله کردند. پس‌ازاین حمله، طالبان شمار زیادی از نیروهایش را به نزدیکی گذرگاه اسلام‌قلعه استان هرات فرستادند. 

خبرگزاری باختر، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد،  گزارش داد که گردان سوم مرزی طالبان در استان نیمروز رزمایش نظامی انجام داده‌اند.