استرالیا برای محدود کردن راست افراطی، سلام نازی‌ها را ممنوع می‌کند

استفاده از نمادهایی مانند صلیب شکسته و نشان اس اس در استرالیا ممنوع خواهد شد

اعضای شبکه ناسیونال سوسیالیست در حال دادن سلام نازی‌ها در ملبورن در ۴ ژوئن ۲۰۲۳ - Martin Keep/AFP

استرالیا قصد دارد قوانین جدیدی را برای ممنوعیت نمایش عمومی و فروش نمادها و لوازم نازی‌ها وضع کند، زیرا این کشور شاهد رشد جنبش راست افراطی است.

مارک دریفوس، دادستان کل، روز پنجشنبه گفت که دولت قوانینی را وضع خواهد کرد که نمایش و فروش نقوش نازی‌ها مانند صلیب شکسته - یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادهای تبلیغاتی نازی‌ها - و نشان رعد و برق اس‌اس، شاخه شبه نظامی حزب نازی را جرم قلمداد می‌کند.

براساس این قانون، استفاده از این گونه نمادها بر روی پرچم‌ها، بازوبندها یا روی لباس ممنوع می‌شود. ممنوعیت سلام نازی‌ها نیز به قانون فدرال افزوده خواهد شد.

دریفوس به کانال هفت تلویزیون استرالیا گفت: «متأسفانه ما شاهد افزایش افرادی بوده‌ایم که این نمادهای پست را به نمایش می‌گذارند؛ نمادهایی که جایی در استرالیا ندارند و باید طرد شوند.»

دریفوس گفت: «در استرالیا جایی برای نمادهایی که از هولوکاست تجلیل می‌کنند، وجود ندارد.»

او گفت: «ما دیگر اجازه نخواهیم داد مردم از نمایش و فروش اقلامی که نازی‌ها و ایدئولوژی شیطانی آنها را تبلیغ می‌کنند، سود ببرند.»

این قانون هفته آینده به پارلمان ارائه خواهد شد و انتظار می‌رود، با حمایت احزاب مخالف دولت تصویب شود.

سازمان جاسوسی استرالیا هشدار داده است که گروه‌های راست افراطی در استرالیا رو به رشد هستند و بیشتر از گذشته دیده می‌شوند.

در ماه مارس، گروهی از نئونازی‌ها با معترضان حقوق تراجنسیتی در ملبورن درگیر شدند. اعضای این گروه در حالی دیده شدند که دستان خود را به نشانه سلام نازی‌ها در نزدیکی ساختمان پارلمان ایالتی بلند کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایک برگس، مدیر سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا ماه گذشته گفت که به‌نظر می‌رسد هسته‌های نئونازی در استرالیا با جسارتی فزاینده در حال رشد هستند و تقریبا ۳۰ درصد از پرونده‌های ضد تروریسم در این کشور به گروه‌های راست افراطی مربوط می‌شود.

برگس گفت: «در مورد گروه‌های نئونازی، آنچه مایه نگرانی است، افرادی هستند که جذب این ایدئولوژی می‌شوند.»

یک برتری‌طلب سفیدپوست متولد استرالیا، در سال ۲۰۱۹ در قتل عام مسجد کرایست چرچ در نیوزلند، ۵۱ نمازگزار مسلمان را به قتل رساند.

دریفوس گفت که تمام ایالت‌های استرالیا یا قوانینی تصویب کرده‌اند یا برنامه‌هایی را برای ممنوعیت نمادهای نازی‌ها به مرحله اجرا گذاشته‌اند و به‌همین دلیل، قوانین فدرال پیشنهادی با قوانین ایالتی مطابقت دارند.

دو ایالت پرجمعیت استرالیا - نیو ساوت ولز و ویکتوریا - قبلاً نمایش نمادهای نازی‌ها در انظار عمومی را محدود کرده بودند.

افرادی که قوانین پیشنهادی را زیر پا بگذارند ممکن است با ۱۲ ماه زندان مواجه شوند.

نمایش عمومی نمادهای نازی‌ها برای اهداف آکادمیک، آموزشی، هنری، ادبی، روزنامه‌نگاری یا علمی مشمول این قانون نخواهد شد.

همچنین برای استفاده مذهبی از صلیب شکسته که در آیین هندو، جین و بودیسم ارزش معنوی دارد، معافیت‌هایی وجود خواهد داشت.

شبکه ۹ اخبار استرالیا گزارش داد که مالکیت خصوصی لوازم نازی‌ها، مانند کلکسیونرهای اقلام تاریخی و یادگارهای جنگ، ممنوع نخواهد بود اگرچه فروش چنین اقلامی برای کسب پول ممنوع خواهد بود.

بیشتر از جهان